تکنیکی جالب برای تحلیل یک کسب و کار (اختصاصی وبمسترسلام)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۴.۶
(۸۴)

معرفی تکنیکی جالب برای تحلیل یک کسب و کار (اختصاصی وبمسترسلام)

در سالهای اخیر ، کسب درآمد اینترنتی و آنلاین دغدغه و هدف بسیاری از کارآفرینان شده ، به طوری که بیش از ۷۰ درصد کسب و کارهای بزرگ راه اندازی شده در سال ۹۶ مربوط به کسب و کارهای آنلاین می باشند .

قطعا اگر در حال خواندن این مقاله می باشید ، یا خودتان کسب و کاری آنلاین دارید و یا به فکر راه اندازی یک کسب و کار آنلاین هستید . که در هر دو صورت توصیه ما خواندن این مقاله می باشد .

در این مقاله همبستگی جالب دو نمودار کاملا متفاوت مطرح گردیده است تا مسیر شغلی شما را به سادگی ترسیم نماید و تصمیم گیری برای فعالیت در کسب و کارتان را آسان تر کند .

نمودار اول : چرخه عمر محصول

در خصوص چرخه عمر محصول ، قطعا آشنایی کافی با نمودار آن و مراحل عمر یک محصول را دارید .

این مراحل به صورت زیر می باشند که برای هر کدام توضیحات مختصری بیان میداریم :

نمودار چرخه عمر محصول

  1. معرفی : در این مرحله مخاطبین با محصول شما آشنا می شوند . در این مرحله فروش در ابتدا کند است، زیرا تا محصول جدیدی شناخته شود و جا بیفتد، زمانی باید بگذرد. بستگی به نوع محصول و فرهنگ جامعه شیب این مرحله می تواند کم یا زیاد باشه . (ورود در این مرحله برای کسب و کارها آینده ای درخشان را خواهد داشت ولی باید مدیریت هزینه ها انجام گردد چون از فروش میلیاردی خبری نیست ! – نکته مهم این است که در این مرحله رقبای کمتری دارید . )
  2. مرحله رشد : پس از مرحله معرفی و شناسایی بخش کوچکی از بازار هدف با محصول ، این مرحله آغاز شده و همان بخش کوچک به شما کمک می کنند تا به صورتا ویروسی محصول شما معرفی گردد (زبان به زبان) . این معرفی باعث تحریک شدن رقبا و افزایش رقبای شما نیز خواهد شد . (ورود به کسب و کار در این مرحله به دلیل افزایش رقبا کمی سخت تر خواهد بود ولی باز هم شما را به سود میلیاردی خواهد رساند .)
  3. مرحله بلوغ : در پایان مرحله رشد ، مرحله ای آغاز می شود که دیگر نمودار ثابت مانده و خبری از رشد های فروش و بازار خوب برای فروش نیست ! در این مرحله میزان عرضه و تقاضا برابر شده و رقبای شما تعدادشان از حد و مرز خواهد گذشت . در این مرحله بیشتر مشتریان بالقوه ، از محصول اطلاع یافته و در حال استفاده از آن هستند. (ورود به کسب و کاری در این مرحله چیزی جز زحمت های فراوان برای درجا زدن نیست !)
  4. مرحله افول : در این مرحله فاتحه محصول خوانده شده و به مانند نوار کاست باید با CD , DVD , Flash جایگزین شود و یا مانند اسپینر از یادها فراموش شود . (نیازی به تاکید نیست که احمقانه ترین مرحله ورود به بازار محصول ، همین مرحله است .)

از کجا بدانیم محصول انتخابی ما برای کسب و کار در کدامیک از این مراحل است ؟

یک ابزار بسیار ساده و رایگان را گوگل به ما تقدیم کرده ! ابزاری که با استفاده از آن و ارزیابی میزان جستجوی یک محصول ، می توان مراحل نمودار بالا را به سادگی کشف کرد . کافی است قبل از ورود به کسب و کاری مانند “فروش اسپینر”  ، ترند گوگل را با بزرگترین بازه زمانی و برای World Wide مشاهده نمایید تا ببینید در کدام مرحله از نمودار آن محصول هستید !

کافی است به سایت Trends.google.com رفته و نام محصول را سرچ کنید !

مثال اول برای محصول (اسپینر) :

تحلیل یک کسب و کار

نامناسب برای ورود !


مثال دوم برای محصول غذای سگ

نمودار تحلیل کسب و کار پت شاپ

بسیار مناسب برای ورود


پی نوشت ۱ : نمودارها هیچ گاه به صورت مستقیم حرکت نمی کنند و همیشه به صورت زیگزاگ و در یک کانال حرکت می کنند ، پس به نوسانهای جزئی اهمیت ندهید .

پی نوشت ۲ : موراد زیاد دیگری نیز برای تحلیل یک کسب و کار باید در نظر گرفته شود ، لیکن اولین مرحله تحلیل برای ورود به یک کسب و کار و یا تغییر شغل ، روش یادشده می باشد .


اسماعیل نورمحمدی – پاییز ۱۳۹۷

انتشار با ذکر منبع مجاز می باشد .

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <<>> پنج ستاره

میانگین رتبه ۴.۶ / ۵. تعداد امتیازات ۸۴

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

یک پاسخ

  1. برای بنده که دسترسی به کلاس های مرتبط با کسب و کار ندارم تا یک مطلب رو بدون کش دادن و ساده ارائه دهند،مطلب بسیار ارزشمندی بود. انشاءالله شاهد مطالب دیگری مثل این مطلب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *