آموزش (گام به گام ) افزایش سرعت سایت وردپرس در gtmetrix

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۴.۸
(۵۸)

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس در gtmetrix (گام به گام)

چطور سرعت سایت وردپرسی خود را بهبود دهیم؟

اگر شما هم مثل بسیاری از وبمستر ها دنبال راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به عملکرد سایت‌تان هستید؛ بدون شک این مقاله همان چیزی است که می‌بایست موبه‌مو بخوانید.

در این مقاله قصد داریم در خصوص نکات، ترفندها و عملکردهایی که بر روی سایت یکی از مشتریان وبمسترسلام انجام دادیم تا در نهایت به بهبود سرعت دست‌یابد و ترافیک آلی آن ۳۹.۱ درصد افزایش یابد، بحث کنیم و آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس در gtmetrix

خبر خوب برای شما این است که با پیروی از این راهنمای گام‌به‌گام شما می‌توانید به همین نتایج مطلوبی که ما در پروژه هایمان رسیدیم، دست یابید و خبر خوب‌تر اینکه حتی اگر یک متخصص وردپرس هم نباشید، با این راهنما می‌توانید به این نتیجه برسید.

چرا سرعت سایت وردپرسی اهمیت دارد؟

بگذارید در یک جمله خلاصه و مفید عرض کنم که اگر سایت شما سریع نیست قطعا خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل می‌شوید و حداقل نمی‌توانید آنطور که باید و شاید از سایت‌تان کسب درآمد داشته باشید. بیایید گریزی به آمارو ارقام بزنیم.

یک تاخیر ۱ ثانیه‌ای در سرعت بارگذاری صفحه موجب:

  • ۱۱ درصد بازدید کمتر صفحه
  • ۱۶ درصد کاهش رضایت مشتری
  • ۷ درصد کاهش درصد تبدیل

خواهد شد! و جالب‌تر است بدانید که به گزارش خود آمازون، هر ۱۰۰ میلی ثانیه افزایش سرعت سایت این خرده فروشی بزرگ موجب افزایش ۱ درصدی درآمد آن شده است. آمار دیگری نشان می‌دهد که آمازون و والمارت به ازای هر یک ثانیه بهبود در سرعت بارگذاری ۲ درصد افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند.

طبق مطالعات شرکت آکامای، مشخص شده است که:

  • ۴۷ درصد مردم تمایل دارند یک صفحه سایت کمتر از ۲ ثانیه باز شود
  • ۴۰ درصد مردم اگر مدت زمان بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، صفحه را ترک خواهند کرد.
  • و در نهایت ۵۲ درصد از مردم سرعت بارگذاری صفحه را به عنوان یک عنصر اساسی در کسب وفاداری مشتری می‌دانند.

بنابراین فکر می‌کنیم که به خوبی متوجه شدید که افزایش سرعت سایت یک تفریح و یا یک کار اضافه مشتری پسندانه نیست! بلکه این عملکردی ضروری و بنیادی محسوب می‌شود. سرعت نامناسب و ضعیف در باگذاری سایت علاوه بر ایجاد ضرر و سودرسانی کم، باعث نزول رتبه در گوگل هم خواهد شد. به هر حال از هر زاویه‌ای به این داستان نگاه کنید، سرتاپا ضرر اندر ضرر است.

اکنون که می‌دانید بحث سرعت چقدر در کسب‌وکار اینترنتی شما تاثیرگذار و مهم است، پس برای بهبود آن اقدام کنید و سعی کنید که تمام صفحات شما در سریعترین حالت ممکن بارگذاری شوند. البته این کار سختی نیست و همانطور که قبل‌تر عرض کردیم به هیچ وجه نیاز نیست که شما یک وبسمتر حرفه‌ای برای این کار باشید؛ صرفا با پیاده سازی مو به مو این راهنما می‌توانید وضعیت سرعت سایت‌تان را بهبود دهید.

به هیچ وجه نیاز نیست که شما یک وبسمتر حرفه‌ای برای این کار باشید

اگر توجه کرده باشید در ابتدا مقاله گفتیم که تمام این مراحل را روی سایت یکی از مشتریان وبمسترسلام پیاده سازی کرده‌ایم و اکنون قصد اشتراک گذاشتن آن مراحل را با شما داریم! این فرایند ۲۱ مرحله‌ای نتیجه بی‌نظیری را برای ما به ارمغان آورد.

گفتنی است که این فرایند سرعت سایت را مثل یک گلوله شلیک شده کرده است. مدت زمان بارگذاری صفحات ۲.۴۴ ثانیه کاهش یافتند. اما این همه ماجرا نیست، پس از انجام کامل این فرایند ما به خوبی شاهد افزایش مشارکت بازدیده کننده‌ها بودیم. به نحوی که ظرف تنها ۳۰ روز ۳۹.۱ درصد ترافیک سایت افزایش یافت. این آمار خیره کننده هستند.

اکنون که بیشتر و بهتر متوجه شدید روند بهینه سازی سرعت سایت چه نتایج فوق‌العاده‌ای دارد، وقت آن است که برویم سراغ معرفی این فرایند ۲۰ مرحله‌ای تا در نهایت به بهبود سرعت سایت برسیم.

قبل از اینکه بخواهیم سراغ جزئیات برویم، می‌بایست شما ۲ مورد را سریع چک کنید

  • اول سرعت و عملکرد سایت‌تان را بررسی کنید؛ این کار را انجام دهید تا پس از اتمام فرایند بهینه سازی بتوانید از طریق آمار نتایج عملکرد خودتان را مشاهده کنید. توصیه می‌کنیم برای این کار از یکی از دو سایت GTMetrix.com و Tools.pingdom.com استفاده کنید.

در ابزارهای معرفی شده بالا، نزدیک‌ترین کشور را به عنوان مکان مورد نظر ثبت کنید. و البته نتایج هر چه بود، چه خوب و چه بد شما می‌بایست برای بهبود نتیجه تلاش کنید و همیشه هدف خود را برای رساندن آمار به صد در صد بگذارید. هیچ وقت اینکه نتیجه مطلوب برای مثال ۸۰ و یا ۹۰ درصد دارید، دلیلی برای کافی بودن نیست.

چرا؟

چون زمانی که شما برای رسیدن به نتایج عالی تلاش می‌کنید؛ دو چیز اتفاق می‌افتد:

اول اینکه شما به خوبی با ریز نکات و ترفندهای جزئی نیز به صورت تجربی آشنا خواهید شد و دوم اینکه شما در نهایت به درآمد بیشتر و کیفیت مطلوب‌تر از اکنون خواهید رسید.

اما بازهم اگر سرعت بارگذاری سایت شما کمتر از ۲ ثانیه است، آمار خوب و راضی کننده‌ای است اما شما باید همچنان برای کاهش این زمان تلاش کنید.

  • دوم از سایت‌تان پشتیبان گیری کنید؛ خیلی مهم است که قبل از شروع فرایند بهینه سازی از سایت خود به صورت کامل پشتیبان گیری کنید، تا در صورتی که در حین فرایند اشتباهی انجام دادید برای اصل سایت، مشکلی پیش نیاید! پیشنهاد می‌کنیم برای این کار از افزونه updraftplus استفاده نمایید.

خب حالا همینطور به خواندن این مقاله برای رسیدن به شروع آموزش گام به گام بهبود سرعت سایت، ادامه دهید.

۲۰ ترفندی که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به سایت وردپرسی خود انجام دهید

۱ – ارائه دهنده میزبانی وب سریع و قابل اعتمادی را انتخاب کنید

هاست وردپرس

خب فکر می‌کنم این مسئله که یکی از مهم‌ترین موارد هم محسوب میشه به اندازه کافی واضح هست! چیزی که واضح نیست تشخیص دادن ارائه دهندگان میزبانی وب معتبر و باکیفیت از شرکت‌های بی کیفیت است! واقعیت این است که بسیاری از شرکت های ارائه دهنده میزبانی وب، عملکرد شایسته و باکیفیتی ندارند و عملا در کسب و کار شما نه تنها تاثیر مثبت نمی‌گذارند بلکه بالعکس تاثیر منفی هم دارند.

البته پیشنهاد می‌کنم که به حرف بازاریابان ناآشنا هم گوش نکنید؛ بسیاری از بازاریابان حتی خودشان از سرویس ارائه دهنده وب استفاده نمی‌کنند اما آن را به شما معرفی می‌کنند. پشت پرده این مسائل صرفا کمیسیون است. پیشنهاد می‌کنم از کسانی که به شما نزدیک هستند و تجربه استفاده را دارند، مشاوره بگرید.

این مسئله را در نظر بگیرید که هر شرکت ارائه دهنده میزبانی وبی مشکلات و نقاط ضعفی دارد و هیچ شرکتی پیدا نخواهید کرد که به صورت کامل مفید باشد و عملکرد مطلوبی را در تمام بخش ها ارائه کند. به هر حال توصیه های ما صرفا از سر دلسوزی است؛ چرا که اکثر شما نمی‌دانید که شرکت میزبانی وب چقدر در عملکرد سایت و در نهایت کسب‌وکارتان تاثیر دارد و بدون اطلاع به مشکلات زیادی برخواهید خورد.

۲ – پلاگین های غیر ضروری را حذف کنید

پلاگین های غیر ضروری وردپرس

پلاگین ها چیزی هستند که می‌توانند سایت وردپرسی را قدرتمند و کارآمدتر کنند. اما اگر در انتخاب پلاگین ها به اندازه کافی جستجو نکنید و بهترین ها را مورد استفاده قرار ندهید، مشکلات زیادی برای شما به همراه خواهند داشت. به شدت از استفاده کردن از پلاگین های ضعیف و حجیم خودداری کنید و سعی کنید همیشه از گزینه های عالی بهره مند شوید.

سعی کنید از پلاگین های کامل و کارآمد استفاده کنید تا مجبور نشوید به جای استفاده از یک پلاگین از چندین پلاگین استفاده نمایید. به هر حال ممکن است پلاگین ها مشکلات سازگاری داشته باشند و نه تنها باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شما شوند بلکه در سیستم کلی سایت هم اختلال ایجاد نمایند.

برای حذف پلاگین ها کافی است از قسمت داشبورد روی گزینه پلاگین کلیک کنید تا وارد بخش پلاگین ها شوید و فهرست کاملی از تمام پلاگین هایی که نصب هستند و یا فعال و غیر فعال می‌باشند را مشاهده کنید. در آن‌جا می‌بایست فرایند زیر را برای هر افزونه تکرار کنید:

تاریخ آخرین بروزرسانی را بررسی کنید: اگر افزونه به تازگی بروزرسانی نشده است احتمالا در عملکرد سایت شما نقشی ندارد و فعالیت موثری نیز ندارد و می‌توانید با خیال راحت آن را غیر فعال کنید.

از خودتان بپرسید آیا واقعا نیاز به این پلاگین دارم یا عملکرد موثری ندارد؟ اگر جوابتان منفی است، پلاگین را غیرفعال کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا پلاگین ها را غیر فعال کنید و پس از چند هفته فعالیت اگر به مشکل برنخوردید آن‌ها را به طور کامل از سایت‌تان حذف کنید.

جالب است بدانید طبق همین فرایند ما در وبمسترسلام ۱۲ پلاگین را که ماه‌ها بود نصب کرده بودیم، حذف نمودیم

۳ – سعی کنید از اسلایدرها استفاده نکنید

استفاده از تعداد زیاد اسلایدر باعث کند شدن سایت شما می‌شود، اسلایدرها باعث افزایش مقدار جاوااسکریپ می‌شود و همین مسئله باعث افزایش زمان بارگذاری سایت شما خواهد شد. از طرفی شاید باورکردنش کمی سخت باشد ولی اسلادیرها باعث کاهش ۱ درصدی نرخ تبدیل هم می‌شوند! همینطور تجربه لذت بخش کاربران را در تلفن همراه کمی نامطلوب می‌کند. این مسئله را که اکثر اسلایدرها به خوبی طراحی نشده‌اند و در بازه های مختلف ایجاد دردسر می‌کنند را نمی‌توان نادیده گرفت؛ عدم استفاده از آن‌ها باعث افزایش کیفیت سایت شما هم می‌شود.

همانطور که متوجه شدید، اسلایدرها دلیل قانع کننده‌ای برای حضور ندارند. بنابراین شما می‌بایست آن‌ها را حذف کنید و از یک پوسته استفاده کنید که به شما آزادی را در صفحه اصلی هدیه دهد. البته اگر به صورت منحصربفرد یک اسلایدر طراحی کنید که به خوبی بهینه سازی شده باشد و برای استفاده در انواع دستگاه‌ها اعم از گوشی های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها مناسب باشد، استفاده از اسلایدر بسیار مناسب و کارآمد نیز خواهد بود.

۴ – تصاویر خود را بهینه کنید

بهینه سازی تصاویر یکی دیگر از آن راه‌های مهم و اساسی برای افزایش سرعت عملکرد سایت شما می‌باشد. اگر شما هم ببینید که اکثر کاربران به ویژه مبتدی ها در بحث تصاویر چه اشتباهاتی می‌کنند؛ شگفت زده خواهید شد. سایت آن‌ها پر از تصاویر بزرگ، فوق‌العاده باکیفیت و البته با پسوندهای اشتباه است که در نهایت سرعت بارگذاری سایت را بسیار افزایش می‌دهند.

خوشبختانه بهینه سازی تصاویر آنقدرها نیز کار سخت و دردسرسازی نیست. کافی است از افزونه imagify استفاده کنید تا به راحتی تصاویرتان فشرده سازی و بهینه شوند تا در عملکرد وب سایت تاثیر بدی نگذارند.

این افزونه فوق‌العاده مناسب است، از ویژگی‌های این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رابط کاربری بسیار ساده
  • با استفاده از این افزونه به راحتی می‌توانید تصاویر را در حین آپلود تغییر اندازه دهید.
  • نماد تصویر را نشان می‌دهد
  • شما ماهانه ۲۵ مگابایت عکس (حدود ۲۵۰) تا را به صورت رایگان می‌توانید بهینه سازی کنید. البته پس از ثبت نام هم یک پاداش ۲۵ مگابایتی اضافه دریافت خواهید کرد.
    در صورتی که به سهمیه بیشتر نیاز داشته باشید می‌توانید از خرید درون برنامه‌ای استفاده کنید و به راحتی افزایش سهمیه دهید.

در صورتی که تمایل به خرید افزونه برای بهینه سازی تصاویر ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه رایگان Smushit استفاده کند. این افزونه هم در نوع خودش فوق‌العاده است و با رابط کابری بسیار ساده و راحت تصاویر را برای شما بهینه سازی خواهد کرد.

گفتنی است علاوه بر استفاده از افزونه های فوق پیشنهاد می‌کنم به نکاتی که در خصوص بهینه سازی تصاویر وجود دارد هم توجه کنید.

از فرمت‌های تصویر صحیح استفاده کنید. بهترین فرمت برای تصاویر JPEG و PNG می‌باشد. البته هرجا نباید از این دو فرمت استفاده کنید و از هر کدام در شرایط مناسب خودش باید بهره بگیرد!

اما به طور کلی PNG با JPEG متفاوت است زیرا فشرده سازی نشده است. در حالی که فرمت JPEG خودش فشرده سازی شده است. تصاویر فشرده معمولا اطلاعات کمی دارند برای همین اغلب از کیفیت تصویرشان کمی کاسته می‌شود (شاید کمی کیفیت تصویر در فشرده سازی پایین بیاید اما حجم فوق العاده کم آن‌ها هیچ تاثیر منفی در سرعت بارگذاری سایت نخواهند داشت.)

از آن طرف ماجرا باید بدانید که تصاویر غیر فشرده کیفیت بسیار بالاتری دارند، زیر حجم فایل آن‌ها بزرگتر است و به خوبی تمام جزئیات تصویر را در خود جای می‌دهند.

پس چطور می‌بایست تصمیم بگیریم که کدام فرمت تصویر را انتخاب کنیم؟

اگر عکس یا تصویر ما دارای پس زمینه از رنگ‌های مختلف باشد، باید از فرمت JPEG استفاده کنیم و اگر تصویر ساده باشد و یا ما نیاز به یک تصویر شفاف بدون پس زمینه داشته باشیم، می‌بایست از فرمت PNG بهره بگیریم.

گفتنی است که اگر از تصاویر اینترنتی استفاده می‌کنید، باید بدانید اغلب این تصاویر بسیار حجیم و بزرگ هستند. این تصاویر یک دردسر بزرگ برای سرعت بارگذاری سایت شما محسوب می‌شوند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم قبل از آپلود در سایت‌تان این تصاویر را تغییر اندازه دهید و تا حد ممکن کوچک کنید.

برای اکثر محتواها ابعاد ۷۰۰ تا ۸۰۰ پیکسلی مناسب است.

۵ – از پلاگین به اشتراک گذاری بهتر استفاده کنید

اکثر پلاگین های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی که بیشتر زیر پست های وب سایت دیده می‌شوند، از پلاگین های جاوا اسکریپ استفاده می‌کنند. افزایش حجم این کدها کمی در کاهش زمان بارگذاری سایت مشکل ایجاد می‌کنند! برای همین پیشنهاد می‌کنیم که صرفا از آیکون آن‌ها استفاده کنید که حکم تصویر را دارد و نه چیز دیگری! به هر حال شبکه های اجتماعی را به هیچ وجه نمیشه نادیده گرفت؛ چرا که حجم بسیار زیادی از ترافیک را به سمت سایت شما میکشانند. شاید بهتر است بیخیال این نکته در میان تمام نکات شویم و همانطور مانند سابق از پلاگین به اشتراک گذاری استفاده کنیم. اما بد نیست بدانید اگر روزی به شدت به کاهش زمان بارگذاری احتیاج داشتید، می‌توانید این را غیر فعال کنید.

البته پیشنهاد دیگری هم دارم. ما چند سال از sumo.com برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی استفاده می‌کردیم اما اخیرا به social warfare روی آوردیم، چرا که بسیار سبک‌تر است. توصیه می‌کنیم که شماهم همین کار را بکنید.

۶ – سایت‌تان را تمیز و سبک طراحی کنید

صفحه اصلی شما یکی از مهم‌ترین صفحات سایت شما است، زیرا اکثر بازدیدکنندگان به این صفحه مراجعه می‌کنند. هر کاری که می‌کنید فقط مطمعن شوید که صفحه اصلی شما اول بسیار کم حجم است و دوم به خوبی به موضوع مورد نظر شما اشاره می‌کند. سعی نکنید از قابلیت های متعدد استفاده کنید، چرا که بازدیدکنندگان صرفا برای خواندن محتوا به سایت شما می‌آیند و اغلب توجهی به قابلیت های سایت شما نمی‌کنند! افزودن این قابلیت ها فقط و فقط سنگین شدن سایت‌تان را به دنبال دارد.

این نکته را به خوبی به خاطر بسپارید برای ایجاد یک صفحه وب موثر نیاز نیست عناصر زیادی را به کار بگیرید. سعی کنید صفحه اصلی‌تان صرفا مانند یک نقشه باشد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آن به آن چیزی که می‌خواهند در سایت شما برسند.

پیشنهاد می‌کنم برای طراحی یک صفحه اصلی مناسب به موارد زیر توجه کنید:

  • USP و امثال آن را حذف کنید
  • CTA برای اشتراک
  • استفاده از پیوندهای مهم در صفحه اصلی مانند (درباره ما، تماس با ما و…)
  • پیوند به پست های محبوب
  • پیوند به آخرین پست ها
    نکته: در هنگام نمایش پست در صفحه اصلی صرفا تصویر، عنوان و چکیده را نمایش دهید؛ جددا توصیه می‌کنم از نمایش دادن تمام پست خودداری کنید و آن را محدود سازید. این کار به بهبود سرعت بارگذاری سایت شما کمک شایانی می‌کند.

۷ – یک پلاگین CACHE موثر وردپرس را نصب کنید

wordpress cache

هر سایت وردپرسی نیاز به یک پلاگین CACHE دارد.

چرا؟

از آنجا که پنهان سازی:

  • به طور چشمگیری سرعت و کارایی سایت را بهبود می‌بخشد. (فایل های پنهان سریعتر از فایل های پویا بارگیری می‌شوند)
  • کاهش بار سرور میزبانی شما
  • به بهبود رتبه بندی کمک می‌کند
  • تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد

دو  پیشنهاد برای نصب افزونه پنهان سازی داریم:

اول wp Auto-optimize

این افزونه صرفا یک افزونه کش نیست، درواقع مجموعه ابزاری برای سرعت بخشیدن به سایت شما است. با استفاده از پلاگین می‌توانید تعداد پلاگین‌هایی را که استفاده می‌کنند کاهش دهید، چون تمام موارد مورد نیاز شما را پوشش می‌دهد. این افزونه واقعا می‌تواند به شما در صرفه جویی زمان و بهینه سازی سایت‌تان کمک کند. به هر حال استفاده از این افزونه را به شدت توصیه می‌کنیم.

دوم WP Total cache

اگر نمی‌خواهید از پلاگین اول استفاده کنید؛ قطعا WP Total Cache گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. این افزونه محبوب ترین افزونه کش برای وردپرس است که به صورت رایگان دردسترس می‌باشد. البته در این افزونه گزینه های بسیار زیادی وجود دارد که در نوع خودشان فوق‌العاده پیچیده هستند و اگر شما یک مبتدی باشید، حسابی در حین استفاده از آن گیج خواهید شد. از طرفی این افزونه تمام نیازهای شما را پوشش نمی‌دهد و در شما مجبور خواهید شد از چندین افزونه دیگر نیز استفاده کنید؛ در نهایت علاوه بر سنگین شدن سایت، تاثیر منفی در سرعت بارگذاری نیز می‌گذارد.

۸ – فشرده سازی GZIP را فعال کنید

اگر شما با GZIP آشنا باشید، می‌دانید که اساسا راهی برای فشرده سازی جاوا اسکریپ، CSS و صفحات وب است. بررسی کنید که آیا فشرده سازی GZIP در حال حاضر فعال شده است و یا خیر؟

توجه داشته باشید:

در صورتی که میزبانی شما WPX باشد، GZIP به صورت خودکار فعال خواهد شد.
با InmotionHosting شما می‌بایست آن را در کنترل پنل فعال کنید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید تا آن‌ها این را برای شما فعال کنند. در صورتی که ز WP Rocked یا WP Total cache استفاده کنید، آن‌ها GZIP را برای شما فعال خواهند کرد.

۹ – بهینه سازی پایگاه داده

بهینه سازی پایگاه داده وردپرس یکی از آن چیزهایی که حتی بسیاری از صاحبان وب‌سایت در خصوص آن چیزی نمی‌دانند. اگر مایل هستید این بهینه سازی را انجام دهید، کافی است دستورالعمل های زیر را انجام دهید. گفتنی است که با این کار می‌توانید سرعت مرورگر را برای جمع آوری و بازگرداندن فایل‌ها از پایگاه داده خود، سریع‌تر کنید.

یکی از پلاگین هایی که ما برای بهینه سازی پایگاه داده پیشنهاد می‌کنیم WP Optimize است. استفاده از این پلاگین فوق‌العاده آسان است. کافی است بهینه سازی هایی که می‌خواهید انجام دهید را انتخاب کنید و سپس روی گزینه “اجرای تمام بهینه سازی های انتخاب شده” کلیک نمایید.

علاوه بر این شما می‌توانید بهینه سازی خودکار را هم فعال کنید. خوشبختانه این ویژگی همچنان در نسخه رایگان این افزونه در دسترس است. کافی است از طریق تنظیمات افزونه را روی حالت خودکار بگذارید تا دیگر حتی بهینه سازی پایگاه داده وقت شما را هم نگیرد.

البته می‌توانید از نسخه پولی پلاگین WP Rocket هم استفاده کنید. هزینه آن ۴۹ دلار است اما من به شخصه ترجیح می‌دهم به جای استفاده از نسخه های رایگان، از نسخه پولی آن که فوق‌العاده کاربردی تر هست، استفاده کنم. همه پلاگین های مورد نیاز شما برای این بهینه سازی در نسخه پولی این پلاگین موجود است و استفاده از نسخه پولی آن شما از استفاده همزمان از چندین پلاگین بی نیاز می‌کند.

۱۰ – تصاویر و فیلم های خود را بارگذاری کنید!

قطعا برای ایجاد یک سایت با کیفیت بالا، شما نیاز به تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بالا دارید.

اما مشکل چیست؟

هر چه بیشتر محتوای باکیفیت داشته باشید، احتمال اینکه سایت شما شروع به کند شدن کند بیشتر است. به منظور غلبه بر این مشکل پیشنهاد می‌کنم ویدیوها و تصاویرتان را به صورت LAZY بارگیری کنید.

دقیقا بارگیری LAZY چیست؟

بارگیری LAZY به این معنی است که تنها تصاویر مقابل کاربر بارگذاری می‌شوند و سپس وقتی خواننده به سمت پایین اسکرول می‌کند، تصاویر دیگری بارگذاری می‌شوند! درست قبل از اینکه به آن‌ها برسند. این کار علاوه بر افزایش بار صفحه شما پهنای باند را با بارگیری داده های کمتر برای کاربران افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید بارگذاری لِیزی را به راحتی با افزونه WP Rocket فعال کنید. و یا در صورتی که از افزونه WP Total Cache استفاده می‌کند می‌بایست افزونه Lazy Load را نصب کنید تا بتوانید تصاویر را به صورت لِیزی بارگذاری نمایید.

۱۱ – فایل های جاوااسکریت و CSS خود را کم کنید.

آیا میدانستید در بیشتر مواقع صفحاتی که به صورت آهسته بارگذاری می‌شوند؛ مشمول مقدار زیادی فایل جاوا اسکریپ و Css هستند؟ این فایل ها دارای مقدار بسیار زیادی کدهای غیر ضروری هستند که نیازی به بارگذاری ندارد و در نتیجه باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات شما می‌شوند. این کاراکترها عبارتند از :

  • نظرات
  • بلوک‌های جداکننده
  • فضای خالی
  • نقص کردن خط

توصیه می‌کنم فایل های جاوا اسکریپ‌تان را به صورت ترکیبی درآورید. شما می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید و یا از طریق افزونه WP Rocket این کار را بکنید. البته اگر از افزونه WP Rocket استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنم افزونه Autoptimize را نصب و استفاده کنید.

۱۲ – حذف تجزیه جاوا اسکریپ

چرا تجزیه جاوا اسکریپ را تایید می‌کنید؟ همانطور که قبلا گفتیم، هر چه سایت شما جاوا اسکریپ بیشتری استفاده کند، کندتر بارگذاری می‌شود. شما می‌بایست تاجایی که ممکن است استفاده از جاوا اسکریپ را به تعویق بیاندازید و صرفا زمانی که لازم است از آن استفاده کنید.

با حداقل رساندن مقدار جاواسکریپ مورد نیاز برای رندر هر صفحه و البته ایجاد تاخیر در تجزیه جاوا اسکریپ غیر ضروری تا زمانی که نیاز قطعی به استفاده از آن باشد، می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات‌تان را بسیار افزایش دهید.

همچنین می‌توانید این تنظیمات را از طریق Autoptimize اعمال کنید که البته کمی سخت‌تر از اعمال کردن آن‌ها از طریق WP Rocket است.

۱۳ – حذف رشته‌های پرس‌وجو از منابع استاتیک

رشته های درخواستی عبارتند از URL هایی که متشکل از “؟” و “&” هستند. حذف این رشته‌ها تاثیری در افزایش سرعت بارگذاری شما ندارد اما می‌تواند به بهبود نمره شما در آزمایش با استفاده از pingdom و GTMetric کمک شایانی کند.

شما می‌توانید این گزینه را از طریق WP Rocket فعال کنید.

Query را در تنظیمات افزونه WP Rocket روشن کنید

۱۴ – از hotlinking و leeching در محتوای خود جلوگیری کنید.

شما می‌بایست hotlinking و leeching را در محتوا کاملا غیر فعال و یا به عبارتی ریشه‌کن کنید. اگر این کار را نکنید، اساسا شما به پهنای باند خود دسترسی آزاد خواهید داشت!

بیایید leecher را به تصویر خود اضافه کنیم؛ در این حالت هر زمان خواننده تصویر را در وب سایت مشاهده کند، درخواست به سرور داده می‌شود. این قضیه هرچند باعث افزایش پهنای باند شما می‌شود اما تناسب فعالیت کاربران واقعی را در سایت شما از بین می‌برد.

شما می‌توانید از این قضیه با افزودن کد زیر به Htaccess. خود، جلوگیری کنید:

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www.)?cloudliving.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www.)?google.com [NC]
RewriteRule .(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

۱۵ – از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید

 

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم بسیار مهم است که از یک ارائه دهنده میزبان معتبر و با کیفیت که سرعت بالا را برای شما تضمین می‌کند، استفاده کنید. اما باید این را هم بدانید که استفاده از یک میزبان خوب دلیلی برای رفع همه مشکلات شما نخواهد بود.

شما همچنان مشکل خواهید داشت.

هم‌چنان بازدیدکنندگان جهانی با مواجه با سایت شما به مشکل برخواهند خورد، زیرا هر زمان که سعی می‌کنند به سایت شما دسترسی پیدا کنند، بسیار آهسته باز می‌شود؛ این آهستگی به دلیل این است که وب سرور شما می‌بایست اطلاعات را به کل دنیا و فواصل طولانی مخابره کند.

برای غلبه به این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که از یک شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید. این شبکه با ارائه اطلاعات شما به سرور تکمیل می‌شود. با استفاده از CDN اطلاعات شما بر روی سرورهای تمام جهان ذخیره می‌شود. بنابراین هرگاه یک بازدیدکننده بین المملی سایت شما را مشاهده کند، اطلاعات به جای سرور شما از یک سرور محلی خوانده می‌شود.

در نتیجه…

سرعت بارگذاری سایت شما فوق‌العاده بهبود خواهد یافت. که این مسئله باعث افزایش پهنای باند شما نیز می‌شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که بازدیدکنندگان جهانی می‌دانند که به یک وب سایت خارجی متصل می‌شود و آن‌ها نیز انتظار عکس العمل فوق العاده سریع را ندارند! اما زمانی که شما از طریق CDN با سرعت بالا این اطلاعات را برای آن‌ها مخابره می‌کنید، قطعا آن‌ها از طرفداران شما خواهند شد.

توصیه می‌کنم از طریق برنامه CloudFlare پا به شبکه های تحویل محتوا بگذارید. این برنامه ویژگی های خوب و کارآمدی را ارائه می‌دهد:

  • این برنامه رایگان است و به خوبی با اکثر سایت ها سازگاری پیدا می‌کند
  • این برترین سرویس مدیریت CND در سراسر جهان شناخته شده است
  • تنظیم کردن آن فوق‌العاده آسان است و نهایتا ۵ دقیقه طول می‌کشد
  • سریع‌ترین ارائه دهنده مدیریت CND است.

برای استفاده از CloudFare کافی است به سایت www.cloudflare.com مراجعه کنید و یک حساب کاربری ایجاد نمایید. پس از آن از شما خواسته می‌شود که اولین سایت خود را ثبت نمایید. تغییر تنظیمات این سرویس کار راحتی است، حتی اگر به مشکل برخوردید اطلاعات کامل هم در سایت خود CloudFare وجود دارد و هم می‌توانید اطلاعات فارسی را با جستجو در اینترنت برای این کار پیدا نمایید.

۱۶ – از آخرین نسخه php استفاده کنید

Php زبان برنامه نویسی است که وردپرس برای اجرا از آن استفاده می‌کند. برای اطمنیان از اینکه سایت شما به خوبی عمل می‌کند و حسابی کارآمد است، همیشه مطمعن شوید که از آخرین نسخه این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنید. دلیل استفاده از آخرین نسخه این است که همیشه نسخه های بروز با بهینه سازی و رفع نواقص نسخه های قبلی به بازار می‌آیند. برای همین قطعا سرعت آخرین نسخه php نسبت به نسخه های قبل آن بیشتر است.

البته با وجود اینکه آخرین نسخه php در زمان نگارش این مقاله نسخه ۷.۱ است اما همچنان اغلب سایت های وردپرسی از نسخه php 5 استفاده می‌کنند. چرا که آخرین نسخه php امکان دارد که پوسته و پلاگین های شما را مختل کند و یا مشکلات جزئی را در عملکرد سایت شما به وجود بیاورد.

اما ما توصیه می‌کنیم که از آخرین نسخه این زبان برنامه نویسی استفاده کنید؛ حتی اگر خودتان توانایی بروزرسانی و نصب آن را ندارید از یک وبمستر با تجربه برای این کار کمک بگیرید.

این مسئله بسیار مهم است که این کار را حتما انجام دهید، اگر قبلا این کار را نکردید، قطعا در حال حاضر از نسخه قدیمی php استفاده می‌کنید و باید آن را بروزرسانی نمایید.

در ادامه راهنمایی چگونگی چک کردن php و ارتقا آن ذکر شده است:

  • پلاگین php را دانلود کنید و ببینید در حال حاضر از کدام نسخه php استفاده می‌کنید.
  • برای بررسی چگونگی سازگاری پوسته و پلاگین های خود از checker compatibility chek استفاده نمایید.
  • اگر هیچکدام از آن‌ها با آخرین نسخه php ناسازگار نیستند یا خودتان و یا با کمک یک وبمستر و یا با کمک پشتیبانی میزبان سرور php را به نسخه آخر ارتقا دهید.

۱۷ – لینک های شکسته خود را اصلاح کنید

لینک های خارجی شکسته ممکن است به صورت مستقیم تاثیری در سرعت بارگذاری سایت شما نداشته باشند، اما باعث ایجاد یک تجربه کاربری بد خواهند شد. به هر حال لینک های خراب در جاوا اسکریپ، CSS و URL های تصویر شما می‌توانند باعث افزایش حجم اضافی  در نهایت کندتر شدن سایت شما شوند.

ما توصیه نمی‌کنیم که یک پلاگین وردپرس را نصب کنید تا پیوندهای خراب شده را بررسی کند، زیرا این کار به خودی خود باعث کند شدن سایت شما می‌شود و اصلا راه حل مناسبی محسوب نمی‌شود. در عوض شما می‌بایست از چیزی مانند sitebulb استفاده کنید. که البته برای استفاده از خدماتش باید هزینه پرداخت کنید اما برای آزمایش یک وعده ۲ هفته‌ای رایگان را در اختیار شما خواهد گذاشت که به اندازه کافی برای رفع مشکلات سایت‌تان مناسب است.

۱۸ – غیر فعال کردن ویژگی های وردپرسی که به آن نیاز ندارید

وردپرس با ویژگی های TONS مسلح است. برخی از این ویژگی ها عالی هستند، اما اغلب افراد از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند. با استفاده از افزونه WP Disable می‌توانید تمام این ویژگی ها را غیر فعال یا حداقل بهینه سازی کنید.

توجه داشته باشید:

  • ایموجی‌ها و گوگل مپ باید کاملا غیر فعال شوند؛ زیرا شما به آن‌ها احتیاجی ندارید.
  • اگر از محتوا و سازندگان صفحه استفاده می‌کنید autosave را در ویرایشگر وردپرس غیر فعال کنید.
  • اگر نظرهای زیادی زیر پست شما گذاشته می‌شود، وجود آواتار بارگذاری تمام نظرات را کند می‌کند؛ پس بهتر است آواتار را غیر فعال کنید. البته خود ما ترجیح می‌دهیم که آواتارها را همچنان فعال بگذاریم، چرا که قسمت نظرات را فوق العاده جذاب می‌کند. اما شما می‌بایست آواتار را به صورت پیش فرض روی Blank تنظیم کنید تا سریع تر بارگذاری شود.
  • رساندن درخواست های خارجی HTTP به حداقل

یک ایراد بزرگ پلاگین‌ها و یا پوسته های وردپرسی این است که آن‌ها تمایل دارند مقدار زیادی درخواست HTTP تولید کنند. اگر این اتفاق از طریق پلاگین های شما صورت بگیرد، سایت شما کاهش چشمگیری در سرعت بارگذاری خواهد داشت. برای غلبه بر این موضوع به راحتی می‌توانید این درخواست های HTTP را کاهش دهید و آن‌ها را به حداقل برسانید. کافی است اسکریپ‌ها و یا قابلیت‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌دهید را غیر فعال کنید.

البته توجه کنید که شما نباید تمام اسکریپ‌ها را در سایت‌تان غیر فعال و یا حذف کنید. کم کردن حجم این‌ها باعث بهینه سازی سرعت بارگذاری شما خواهد شد اما در صورتی که به اشتباه برخی از اجزای اصلی را حذف کنید ممکن است نتوانید از قابلیت ها و خدماتی همچون گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر و… استفاده کنید. به هر حال نیاز نیست مقدار بسیار زیادی از آن‌ها را کم کنید، به همین مقدار که سرعت بارگذاری صفحه شما زیر ۲ ثانیه برسید، کافی است.

۱۹ – اجتناب از هدایت تغییر مسیر صفحه

تغییر مسیر از یک URL به دیگری باعث افزایش زمان انتظار برای کاربران می‌شود. راهنمایی های سریعی برای جلوگیری از این موارد وجود دارد: ” کافی است همیشه از یک نسخه URL ترجیحی سایت خود استفاده کنید”

۲۰ – سایت وردپرسی خود را بروز نگه دارید

هر چند وقت یک بار وردپرس و افزونه هایی که استفاده می‌کنید، مشمول بروزرسانی هایی می‌شوند. این بروزرسانی ها برای رفع اشکالات طراحی شده‌اند، همینطور بروزرسانی آن‌ها باعث بهبود عملکرد و افزایش امنیت می‌شود. پس هر زمان که یک بروزرسانی جدید عرضه می‌شود، شما می‌بایست سایت خودتان را بروزرسانی کنید.

اگر بروزرسانی را انجام ندهید، پلاگین ها و سایت شما بسیار آهسته خواهند شد و همینطور ممکن است دچار تهدیدات امنیتی شوید.

 

خب این تمام چیزهایی بود که برای بهبود وضعیت سرعت بارگذاری سایت شما نیاز است. اکنون به همه نکات ضروری آگاه هستید و البته راه حل های گام به گام در مقابل شما وجود دارد که به راحتی و بدون نیاز به هیچ توسعه دهنده‌ای می‌توانید خودتان وضعیت سرعت وب سایت‌تان را بهبود بخشید. این همان فرایند ۲۰ مرحله ای است که ما به واسطه آن سرعت و عملکرد سایتهای مشتریانمان را بهبود می بخشیم .


در پایان ، سرویس افزایش سرعت سایتهای وردپرسی وبمسترسلام برای آن دسته از عزیزانی که تمایل به انجام پروژه توسط تیم وبمسترسلام دارند توصیه می گردد .

در صورتی که سوالی در خصوص مقاله بالا داشتید ، مطرح نمایید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود .

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <<>> پنج ستاره

میانگین رتبه ۴.۸ / ۵. تعداد امتیازات ۵۸

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

3 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید شما ابتدا افزونه Autoptimize رو توصیه کردید . وسپس در انتها افزونه WP Rocket(نسخه غیررایگان)

    من در مقاله ای راجب افزایش سایت وردپرسی خوندم که افزونه rocket برخی از کدهایی که به فایل htaccess وارد میکنه رو بعدا اگه بخوایم پاک کنیم خودش پاک نمیکنه و باید به صورت دستی خودمون در کنترل پنل هاست در قسمت htaccess پاک کنیم و کسانی که کد نویسی بلد نیستن بهتره که از افزونه ای استفاده کنن که اگه مشکلی پیش اومد بتونیم از قسمت تنظیمات خود افزونه کدهایی رو که به فایل htaccess اضافه شده پاک کنیم.

    ۱ ممنون میشم نظر شما رو هم راجب این موضوع بدونم ،

    ۲ و برای سایت تازه کار بهتره که راکت رو نصب کنیم یا افزونه ای مانند Autoptimize که اگه سایت به مشکلی برخورد در قسمت تنظیمات افزونه میتونیم کدی که به htaccess وارد کرده رو ورداریم

    1. نصب راکت برای سایت های تازه کار پیشنهاد میشه
      برای سوال اولتون هم می تونید یک بک آپ از فایل .htaccess بگیرید تا در صورت نیاز به حذف افزونه راکت بتونید فایل .htaccess تر و تمیز رو جایگزین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *