بک لینک چیست ؟ (آیا هنوز تاثیر دارد ؟)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۴.۷
(۱۴۹)

بک لینک چیست ؟

سئو کار ها و کارشناس‌های این حوزه اغلب کارهای عجیب و غریب زیادی در حوزه سئو می‌کنند! که یکی از آنها پاسخ به این سوال مهم است : ( بک لینک چیست ؟ ).

آن‌ها گاهی بدون بررسی کامل و دقیق کلمات نادرستی را به مشتریان خود معرفی می‌کنند و یا حتی در جریان آموزش به مراجعه کنندگان‌شان به سمت معرفی تکنیک‌های کلاه سیاه سئو کشیده می‌شوند که این کار در نهایت باعث ضرر زدن به مشتری می‌شود. این مسئله صرفا به عدم شناخت کافی کار توسط آن‌ها باز می‌گردد.

یکی از رایج‌ترین عبارتی که در کاروکاسبی هر سئو کاری به کثرت خواهید شنید، کلمه “بک لینک” است.

به‌طور خیلی خیلی خلاصه بک لینک هر لینکی در اینترنت است که افراد را به یکی از صفحات سایت شما هدایت می‌کند (طبق این تعریف لینک های داخل متن های ارسالی در GMAIL که گوگل به آنها دسترسی دارد نیز بک لینک حساب می شود که در چهارمین دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال ، آقای عادل طالبی و بابک بنیادی نیز این مطلب را تایید نمودند. ).

بک لینک‌ها معمولا به صورت لینک‌های ورودی، لینک‌های خروجی و لینک‌های داخلی شناخته می‌شوند. فکر می‌کنم اسم هر نوع از این لینک‌ها به اندازه کافی معرف عملکرد آن‌ها باشد! با این حال بد نیست بدانید که لینک‌های ورودی لینک‌هایی هستند که از طریق سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود و در مقابل لینک‌های خروجی، لینک‌هایی هستند که از طریق سایت شما به سایت‌های دیگر داده می‌شوند. در این بین لینک‌های داخلی نیز وجود دارند که درون سایت شما از یک صفحه، به صفحه دیگر داده می‌شوند.

در قسمت پایین نمونه‌ای از یک بک لینک  را مشاهده می‌کنید که ما از طریق فوتر در سایت ۱۲۳sazeh.com دریافت کرده‌ایم:

بک لینک چیست

همینطور که مشاهده می‌کنید از این سایت یک لینک به صفحه اصلی سایت ما داده شده است! این لینک برای سایت ۱۲۳sazeh.com لینک خروجی و برای سایت ما لینک ورودی محسوب می‌شود.

لینک‌ها به دلایل مختلف از اهمیت بسیار زیادی بهره می‌برند. کیفیت و کمیت صفحاتی که به سایت شما لینک می‌دهند از جمله معیارهای مورد استفاده موتورهای جستجو مانند گوگل برای تعیین رتبه بندی سایت شما در نتایج صفحات جستجو شده است. به هر حال چنین عملکردی صرفا در گوگل دیده نمی‌شوند و دیگر جستجوگرها مانند بینگ و… هم با الگوریتمی مشابه همین تاثیر و اهمیت را برای لینک‌ها در نظر گرفته‌اند.

بک لینک سازی چیست؟

بک لینک سازی یا Link Building به فرآیند ساخت لینک‌های ورودی برای یک وب‌سایت گفته می‌شود. در واقع، بک لینک سازی یکی از روش‌های مهم بهینه‌سازی جستجویی است که به کمک آن می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را در نتایج موتورهای جستجویی بهبود بخشید. بک لینک سازی در واقع به ایجاد لینک‌های مرتبط و قابل اعتماد برای وب‌سایت شما در سایر وب‌سایت‌ها می‌پردازد. با این کار، موتورهای جستجو می‌توانند بهتر بفهمند که وب‌سایت شما چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد و به کاربرانی که در جستجوی اطلاعاتی مرتبط با وب‌سایت شما هستند، بیشتر دسترسی بدهند. بک لینک سازی چیست؟ این یکی از مواردی است که برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود، باید به آن توجه کنید.

دلیل توجه موتورهای جستجو به بک لینک

اما چرا موتورهای جستجو چنین اهمیتی به لینک‌ها می‌دهند؟ خب در روزهای اولیه تولد اینترنت، موتورهای جستجو خیلی ساده بودند و به شدت به تطابق کلمات کلیدی متکی بودند! در آن زمان اهمیتی نداشت که یک محتوا چقدر خوب، مفید و یا محبوب بود و حتی اینکه از چه سایتی هم بود اصلا اهمیتی نداشت! روند جستجو در آن زمان اینگونه بود که اگر در متن یک کلمه و یا عبارت عینا مثل آن چیزی که فرد جستجو می‌کرد، یافت می‌شد، آن مقاله برای فرد در نتایح جستجو به نمایش در می‌آمد. در این الگورتیم نمایش دادن نتایج اشتباه بسیار زیاد اتفاق می‌افتاد و اصلا چیزی نبود که کاربران آن را بپسندند و از طرفی صاحبان وب هم آن بازدیدکنندگان هدفی که مدنظرشان بود را کمتر جذب می‌کردند.

با ادامه یافتن این روند اشتباه ، وبمسترها سعی کردند، این ضعف را با استفاده از کلمات کلیدی از بین ببرند. در پس چنین تصمیمی امکان داشت که میلیون‌ها سایت با هزاران کلمات کلیدی به وجود بیاید که نتیجه آن پوچ شدن دنیای اینترنت و کاهش فوق‌العاده زیاد سوددهی آن بود. در چنین شرایطی تقریبا همه ناامید شده بودند!

اولین ظاهر سایت گوگل

تا اینکه گوگل متولد شد و الگوریتم خود را بر اساس ارزش لینک‌های سایت ایجاد نمود. در دهه ۹۰ دو دانشجو در استنفورد به نام‌های لری پیج و سرگئی برین شروع به فکر کردن و همکاری برای این کردند که چگونه می‌توان یک موتورجستجو خوب را بدون وجود تعداد کلمات کلیدی بالا ایجاد کرد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر بتوان محبوبیت یک سایت را اندازه گیری کرد، می‌توان یک موتور جستجو بسیار مفید و قدرتمندتر طراحی نمود. در سال ۱۹۹۸ این دو یک مقاله علمی منتشر کردند و در آن به معرفی مفهوم “پیج رنک” پرداختند.

آن‌ها در مقاله خود به این موضوع که صفحات با تعداد کلمات کلیدی بسیار بالا، بی فایده هستند، تاکید کردند. چرا که کاربران علاقه دارند، همان چیزی را که می‌خواهند ببینند اما متاسفانه در حال حاضر اغلب کاربران به صفحات اسپم و اشتباه رجوع داده می‌شوند. به هر حال پیج رنک همه چیز را تغییر داد.

پیج رنک حاصل دو فرضیه بود:

  1. اگر تعداد زیادی سایت، به یک سایت لینک بدهند و آن را معرفی کنند، احتمالا این سایت خوبی است!
  2. هر چه لینک‌های بیشتری به سایت شما داده شوند، احتمالا بهتر و بهتر است.

خب مسلما همه سایت ها ام برابر نیستند! قطعا دریافت لینک از یک سایت شخصی با دریافت لینک از سایت CNN یا فاکس نیوز، بسیار متفاوت خواهد بود. سایت های قدرتمند احتمالا به سایت های بی کیفیت و بد، لینک نخواهند داد. بنابراین گرفتن لینک از سایت‌های معتبر به این معنی خواهد بود، سایت شما باکیفیت است.

پیج رنک گوگل

آن‌ها از این احتمالات برای ایجاد یک مفهوم به نام پیج رنک استفاده کردند که در آن هر سایت براساس تعداد سایت‌های مرتبط با آن، رتبه بندی می‌شد. یعنی یک سایت که هزاران سایت به آن لینک داده بودند، رتبه خوبی داشت و یک سایت که تعداد کمی سایت به آن لینک داده بودند، رتبه بدی داشت.

بک لینک

در این تصویر بیشتر می‌توانید مفهوم پیج رنک و اینکه یک صفحه چگونه از صفحات دیگر امتیاز می‌گیرد و چگونه به صفحات دیگر امتیاز می‌دهد را درک کنید. دو صفحه سمت چپی به ترتیب برابر با ۱۰۰ و ۹ هستند! صفحه ۱۰۰ دارای دو لینک خروجی به صفحات سمت راست است. پس ارزش هر کدام از آن لینک‌ها ۵۰ خواهد بود! چرا که از کل امتیاز این صفحه تنها ۲ لینک خارج شده است. در صفحه دیگر سمت چپ سه لینک خروجی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها معادل یک سوم ارزش صفحه را حمل می‌کنند. یکی از لینک های خروجی صفحه با مقدار ۹ به سمت صفحه بالا و سمت راست می‌روند که با این حساب آن صفحه با مقدار کلی ۵۳ بسته می‌شود اما صفحه پایین و سمت راست که به جز آن لینک با ارزش ۵۰ هیچ چیز دیگری دریافت نکرده است، با همان ارزش ۵۰ بسته می‌شود.

مقایسه پیج رنک با رقبای آن زمان

در مقاله دومی که موسسان گوگل منتشر کردند، پیج رنک را از همه نظر با یکی از بهترین و محبوب‌ترین موتورهای جستجوگر آن زمان مقایسه کردند! این مقاله شامل یک تصویر است که دو موتور جستجو را با کلمه “دانشگاه” مقایسه می‌کند.

طبق بررسی مشخص شد که آن موتور جستجو (درسمت راست) نتایجی تصادفی و دور از انتظار کاربران را برای آن‌ها به نمایش درآورد. و در بین نتایج ابتدایی تنها یک نتیجه مربوط به دانشگاهی در ژاپن بود و مابقی آن‌ها تقریبا ربطی به دانشگاه نداشتند.

از طرفی تمام نتایج پیج رنک به صفحات اصلی دانشگاه های برتر آمریکا رسید! نتایج این مورد بسیار منطقی‌تر و مفیدتر بودند. خب مسلما همه کاربران ترجیح می‌دهند وقتی چیزی را جتسجو می‌کنند دقیقا همان چیز را پیدا کنند نه اینکه منتظر بخت‌واقبال باشند تا شاید چیزی که دنبالش هستند پیدا شود و یا خیر!

لری پیچ و سرگئی برین تصمیم گرفتند که مفهوم پیج رنک را در قالب یک موتورجستجو که گوگل نامیده بودند، عرضه کنند و خب از اینجا به بعد داستان را به خوبی همه ما می‌دانیم.

خب متوجه شدید که چقدر لینک‌ها برای برترین جستجوگر دنیا مهم هستند؟ اکنون این سوال مطرح است که چگونه لینک‌ها را ایجاد کنیم؟

همانطور که می‌دانید گوگل به تعداد و کیفیت لینک‌ها برای تعیین اهمیت یک وب سایت نگاه می‌کند. در نتیجه این دیدگاه گوگل، کارشناسان سئو تلاش می‌کنند تا لینک‌های بیشتری را برای مشتری‌های خود ایجاد کنند. برای این منظور راه‌ها و اهداف خوبی وجود دارد اما واقعیت این است که تلاش برای ساختن یک ساختمان از لینک‌ها واقعا طولانی و زمان‌بر و انرژی‌بر خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت بک لینک سراغ موارد زیر بروید:

  1. وبلاگ نویسی/ پست مهمان:  سعی کنید بگردید و وب سایت های با کیفیتی مرتبط با فعالیت خود پیدا کنید که اجازه منتشر کردن مقالات را به بازدیدکنندگان و کاربران‌شان بدهند. و از طریق آن یک مقاله یونیک را منتشر کنید و در لابه‌لای آن یک یا چند لینک به سایت خودتان بدهید.
  2. اخبار مقالات: روزنامه نگاران همیشه دنبال افرادی می‌گردند تا از آن‌ها برای مقالات خود نقل‌وقول‌هایی بیابند. بعضی از آن‌ها در انتهای مقالاتشان لینک‌های منابع را قرار می‌دهند. سعی کنید با چنین افرادی ارتباط برقرار کنید تا بتوانید یک همکاری سودآور دو طرفه با آن‌ها ایجاد کنید! آن‌ها یک مصاحبه خوب داشته باشند و شما یک لینک باارزش…
  3. نظرات/وبلاگ/ انجمن: ارائه نظر در وبلاگ‌ها و انجمن‌ها و یا حتی تولید محتوا در وبلاگ‌ها و انجمن ها می‌تواند یک راه مناسب برای گرفتن لینک باشد. البته از آن جایی که حجم استفاده از این روش بسیار زیاد شده است دیگر مانند گذشته مناسب نیست چرا که بسیاری از صاحبان وبلاگ و یا سایت ها اجازه ارائه نظر را نمی‌دهند و پس از یک بررسی سخت نظر شما را ثبت می‌کنند! پس باید یک نظر واقعا دلسوزانه و درست برای آن‌ها بگذارید و در خلال آن یک لینک به سایت خود بدهید.
  4. مطبوعات: خب شما می‌توانید گزارش تهیه کنید و به مطبوعات بدهید! حتی در قبال آن می‌توانید پول دریافت کنید. جالب است شما هم پول دریافت می‌کنید هم از یک سایت خوب لینک می‌گیرید! البته این کار به همین سادگی ام نیست! شما باید یک گزارش عالی تهیه کنید و سپس با کلی رای زنی سراغ مدیران آن رسانه بروید تا گزارش شما را بررسی کنند و اگر پسندیدند، آن را منتشر نمایند.
  5. راهنماها: وب سایت هایی با عملکرد مرجع هستند که وب سایت های دیگر با کارکردهای مختلف را معرفی می‌کنند. مطابق همین وب سایت ها، وب سایت‌هایی ام هستند که خدمات و محصولات مختلف را معرفی می‌کنند! سعی کنید چنین وب سایت هایی را پیدا کنید، سایت‌تان، خدمات و محصولات‌تان را در آن‌ها جای دهید و به سایت خود لینک کنید.
  6. پروفایل شبکه های اجتماعی: اغلب شبکه های اجتماعیی مانند لینکدین، اینستاگرام و… به شما اجازه می‌دهند که آدرس سایت خود را در آن‌ها جای دهید، از چنین امکاناتی استفاده کنید.
  7. لینک سازی داخلی: یکی از مهم ترین وجه های لینک‌ها، این است که لینک سازی داخلی را به خوبی انجام دهید. به عبارتی اگر لینک سازی داخلی سایت شما بهینه و مفید نباشد تقریبا لینک سازی خارجی به درد نمی‌خورد. در این نوع لینک سازی از یک صفحه در سایت خودتان به صفحه دیگر لینک می‌دهید! خب این عملکرد علاوه بر اینکه باعث افزایش امتیاز صفحه دوم می‌شود، باعث می‌شود که ربات های گوگل بیشتر و بیشتر در سایت شما بمانند و این افزایش مدت زمان ماندن در سایت شما از نگاه گوگل یعنی یک سایت سرگرم کننده، مفید و محبوب که لایق دریافت امتیاز بیشتر و جایگاه بهتر است.
  8. کمک مالی: کمک کردن به سازمان‌های مختلف، خیریه ها، مدارس و… می‌تواند راه مناسبی برای دریافت لینک از سایت های رسمی آن‌ها باشد. فراموش نکنید که گرفتن لینک از یک سایت دولتی و رسمی ارزش بسیار بیشتری نسبت به لینک های معمولی دارد.
  9. و …

میتوانید منابع بسیار با ارزشی برای ساخت بک لینک رایگان را با کلیک روی این متن مشاهده نمایید .

همچنین می توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی را از این لینک و با قیمت بسیار استثنائی خرید کنید .

لینک بیلدینگ یک هنر است

لینک سازی یک هنر است! فکر نکنید که هر لینکی مفید است و به شما در بهبود وضعیت‌تان کمک می‌کند! شما اگر هنر لینک سازی را نداشته باشید، نه تنها لینک سازی به شما کمک نمی‌کند بلکه در برخی موارد باعث سقوط آزاد سایت‌تان هم می‌شود.به هر حال پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه سراغ لینک‌های غیر طبیعی نروید. این کار خودکشی برای سایت شما محسوب می‌شود. از طرفی حتما مدیریت صحیح روی لینک های ورودی داشته باشید. هر لینکی مفید نیست!

بک لینک بد

فراموش نکنید که لینک ها صرفا برای بهبود رتبه و وضعیت شما در گوگل نیستند. لینک ها یک عامل موثر برای افزایش ترافیک سایت شما و همینطور افزایش مدت زمان حضور افراد در صفحات شما می‌باشند. پس با استفاده صحیح از لینک ها می‌توانید علاوه بر افزایش رتبه، ترافیک و فروش خود را هم بهبود ببخشید. هرچه افراد بیشتری روی لینک ها کلیک کنید، ترافیک سایت شما بیشتر و بیشتر خواهد شد و شما شانس بیشتری برای فروش بیشتر خواهید داشت. پس روی این مسئله که از چه سایتی و در چه جایگاهی لینک می‌گیرید، وسواس به خرج دهید.

در صورتی که در این خصوص سوالی دارید ، می توانید در بخش کامنت ها مطرح نمایید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان سئو وبمسترسلام پاسخ داده شوند .

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <<>> پنج ستاره

میانگین رتبه ۴.۷ / ۵. تعداد امتیازات ۱۴۹

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *