دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۴.۵
(۷۰)

در این مقاله قرار است بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست و کانالهای بازاریابی دیجیتال را معرفی نماییم

کلمه دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یکی از پرتکرارترین و محبوب ترین کلمات بیزینسی در چند سال اخیر شده است. دیگر هر کسی درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کند و حرفه‌ای های این حوزه مرتبا از آن تعریف می‌کنند و همین عوامل باعث رشد سریع کسب و کار های آنلاین در بین مردم شده است.

اگر کلمه “digital marketing” را در گوگل ترند سرچ کنید، خواهید دید که میزان جستجوی این کلمه در ترند گوگل در ۵ سال گذشته نرخی صعودی داشته و این رشد همچنان ادامه دارد.

ترند دیجیتال مارکتینگ

دانشگاه‌ها و موسسه های آموزشی مختلف دوره های آموزشی بازاریابی دیجیتال را تبلیغ می‌کنند و این دوره ها آنقدر با استقبال مردم مواجه می‌شوند که مرتبا تکرار می‌گردند. مردم اشتیاق غیر قابل کنترلی نسبت به این نوع از بازاریابی و چگونگی استفاده از آن برای بهبود وضعیت خود در کسب و کار های اینترنتی دارند.

در این مقاله ما به بررسی دیجیتال مارکتینگ، کانال های بازاریابی مختلف، استراتژی های مختلف بازاریابی و همینطور برخی تصورات غلط در خصوص دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در دنیای اینترنت می پردازیم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ عبارت گسترده ای است که همه کانال ها و روش های بازاریابی را در خود جای می دهد و افراد نه تنها می‌توانند از آن برای ترویج محصولات و یا خدمات خود در اینترنت استفاده کنند، بلکه می‌توانند در سایر دستگاه های وابسته به تکنولوژی مانند تلویزون، گوشی های هوشمند و بیلبورد های الکتریکی نیز بهره بگیرند.

تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی سنتی این است که فعالیت های دیجیتالی به طور انحصاری از طریق کانال های دیجیتالی اجرا می‌شوند که این به بازاریابان کنترل بیشتر با ابزارهای کارآمدتر و دقیق تر برای تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت کمپین های شان می دهد.

کانال های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ متشکل از چندین کانال است که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به کانال های بازاریابی آنلاین و کانال های بازاریابی آفلاین تقسیم نمود.

تفاوت اصلی بین این دو این است که کانال های بازاریابی آنلاین صرفا بر روی اینترنت هستند در حالی که کانال های بازاریابی آفلاین متکی به ابزار های دیجیتالی هستند که لزوما به اینترنت وصل نمی‌شوند.

کانال های بازاریابی آنلاین

  • بازاریابی وب
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی در وب سایت های ارتباط جمعی
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی ویدیو

کانال های بازاریابی آفلاین

  • بازاریابی تلویزیونی
  • بازاریابی SMS
  • بازاریابی رادیویی
  • بازاریابی بیلبورد

بازاریابی وب (وب سایت مارکتینگ)

در این کانال یک وب سایت نقطه مرکزی تمام کمپین های دیجیتالی محسوب می‌شود. این سایت به خودی خود یک کانال قدرتمند محسوب می‌شود که رسانه ای برای انجام بسیاری دیگر از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است.

وب سایت شما باید نماینده برند، محصول و خدمات شما با بهترین شیوه ممکن باشد. سایت باید سریع باشد و نه تنها برای مانیتور های بزرگ بلکه برای گوشی های هوشمند هم بهینه سازی شده باشد تا افراد در استفاده از آن به مشکل برنخورند.

زمانی که وب سایت شما مهیا بود، قدم بعدی این است که استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنید تا از طریق آن وب سایت خودتان را ارتقا دهید و به سمت هدف بدست آورد ترافیک و مشتریان بیشتر حرکت کنید.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو به فرایند بهینه سازی وب سایت شما برای موتور های جستجو گفته می‌شود. هدف اصلی سئو افزایش رتبه وب سایت در نتایج جستجو افراد است که از طریق آن به افزایش مقدار ترافیک دست خواهید یافت.

سئو متشکل از فرایند های مختلفی است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تکنیکال سئو
  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی به شما اجازه دسترسی به کاربران هدفتان را در شبکه های مختلف به صورت پرداخت به ازای هر کلیک می‌دهد.

شما می‌توانید کمپین تبلیغات کلیکی خود را در گوگل، بینگ، توئیتر، لینکدین، فیسبوک، فست کلیک و… راه اندازی کنید و تبلیغ تان را به افرادی که دنبال عبارت های هدف شما می‌گردند، نشان دهید.

کمپین های تبلیغات کلیکی بر اساس موارد مختلفی از جمله سن، جنسیت و… قابل محدود سازی است.

محبوب ترین سیستم تبلیغات کلیکی در فیسبوک و گوگل است.

*کمپین های تبلیغات کلیکی و همینطور سئو مواردی هستند که با عنوان بهینه سازی موتور جستجو شناخته می‌شوند*

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

همانطور که از نامش مشخص است، بازاریابی محتوا به محتوا اشاره می‌کند. دنیای دیجیتال یک مجموعه عظیم از محتوا در اشکال مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو، صوت و… است.

هدف کمپین های محتوا مارکتینگ این است که از طریق استفاده از محتوا به مشتریان بالقوه دست یابید.

معمولا ابتدا محتوا در یک وب سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، موتور های جستجو و تبلیغات کلیکی و… تبلیغ می‌شود.

ابزار اصلی بازاریابی محتوا

  • وبلاگ ها
  • کتاب ها
  • دوره های آنلاین
  • پادکست ها
  • وبنیارها
  • اینفوگرافی ها
  • و…

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

با توجه به روند رو به افزایش استفاده مردم از شبکه های اجتماعی باز هم بازاریابی ایمیل یکی از موثر ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بازاریابی ایمیلی همان پیام هایی است که روزانه در هرزنامه شان قرار میگیرد و تعدادشان هم بسیار زیاد است! اما واقعیت این است که ایمیل مارکتینگ چیز دیگری است.

بازاریابی ایمیلی متولد شده است تا با مشتریان علاقمندتان بتوانید تعامل برقرار کنید پس نباید آن‌ها را به عنوان اهداف تبلیغاتی ببینید بلکه باید کمپین هایی طراحی کنید که افراد از طریق ایمیل احساس دوستی بیشتری با شما داشته باشند.

واقعیت این است که بسیاری از کسب و کار های موفق آنلاین از هر کانال بازاریابی برای گسترش دادن لیست ایمیل های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیلی احساس صمیمیت بین خودشان و آن افراد ایجاد می‌کنند و در نهایت آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کنند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

سوشیال سیگنال

سوشیال مارکتینگ با دستیابی به افراد در شبکه های اجتماعی مختلف از طریق بازاریابی محتوا (پست ها) و تبلیغات که می‌تواند تبلیغات کلیکی هم باشد، صورت می‌گیرد.

هدف اصلی سوشیال مارکتینگ، آگاه سازی افراد نسبت به برند و ایجاد اعتماد افزوده است؛

هر چقدر در سوشیال مارکتینگ عمیق تر شوید، می‌توانید از این موارد برای هدایت افراد به سمت آن چیزی که تمایل دارید استفاده کنید.

برای مثال اگر فیسبوک را در نظر بگیریم، باید بدانید که قیف فروش در فیسبوک از سه بخش تشکیل شده است:

  • بخش بالای قیف “آگاهی” است. در این مرحله شما می‌توانید از تبلیغات فیسبوک برای معرفی برند خودتان استفاده کنید. هدف شما در این مرحله این خواهد بود که برند خودتان را به تعداد زیادی کاربر نشان دهید تا فالوور های جدیدی پیدا کنید.
  • مرحله بعدی که وسط قیف محسوب می‌شود، “رسیدگی” است. در این مرحله هدف شما می‌بایست روی جذب و نگهداری افراد و همینطور افزایش تعامل با آن‌ها متمرکز شود تا بتوانید از طریق آن کاربران را به بازدید از وب سایت، نصب اپ و… هدایت کنید.
  • سومین مرحله، “تبدیل” است. این آخرین مرحله در قیف فروش محسوب می‌شود. تبدیل می‌تواند هرچیزی باشد که برای کسب و کار شما ارزش دارد. مثل فروش یک محصول، خدمات و یا بازدید از صفحات و…

بازاریابی وابسته (همکاری در فروش)

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی است که به طور قابل توجهی با رشد اینترنت بین مردم، رشد کرده است.

اساسا با بازاریابی وابسته شما محصولات اشخاص دیگر را تبلیغ می‌کنید و به ازای هر فروش، برای خودتان کمیسیون برمیدارید.

بسیاری از شرکت های بزرگ مانند دیجیکالا، استراتژی هایی در دست اجرا دارند که در هر ماه به وب سایت هایی که محصولات آن‌ها را می فروشند (مانند نرم افزار ترب)، صدها میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

زمانی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را طراحی می‌کنید حتما باید گوشه چشمی به همکاری در فروش هم داشته باشید تا بتوانید از پتانسیل های دیگران صرفا با دادن بخشی از سود فروش خودتان استفاده کنید.

فراموش نکنید که شاید دیگران با فروش محصول شما به راحتی کمیسیون دریافت کنند اما شما به عنوان تامین کننده مزایای بسیار بیشتری دارید.

وابستگان شما نه تنها می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند بلکه می‌توانند بهترین نمایندگان برند شما باشند و به طور مثبت بر دیگران تاثیر بگذارند تا از این طریق با شرکت شما مرتبط شوند.

بازاریابی درونگرا (ربایشی یا Inbound marketing)

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یک اسم فانتزی است که به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه می‌توانید از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به مشتریان جدید استفاده کنید.

عناصر اصلی بازاریابی محتوا عبارتند از: محتوا، توجه، تعامل، اعتماد و رضایت

تمام این عناصر یک هدف واحد دارند آن هم این است که به کسب و کارها کمک می‌کنند تا با مشتریان بالقوه خود کانال ارتباطی دو جهته (تعامل) که منجر به فروش می‌شود، ایجاد کنند.

بازاریابی موبایلی

موبایل مارکتینگ

بازاریابی موبایل به فرآیند رسیدن به مشتریان در فروشگاه های مختلف برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند مانند گوگل پلی، فروشگاه اپل، کافه بازار ، سیب اپ و… اشاره دارد.

این فروشگاه های اپ هزاران برنامه و میلیون ها کاربر روزانه دارند. با بازاریابی موبایل شما می‌توانید برنامه های خود را هم از طریق تبلیغات کلیکی و هم از طریق سایر روش های مشابه در معرض دید کاربران قرار دهید تا کاربران بیشتری آن‌ها را مشاهده و نصب کنند.

نکته:
توجه داشته باشید که بازاریابی موبایل این نیست که یک نسخه مناسب از وب سایت تان را برای گوشی های هوشمند ایجاد کنید. بازاریابی موبایلی به ایجاد یک برنامه اندرویدی، ios و… اشاره دارد که از طریق مارکت های مختلف آپلود شده و گسترش میابد.

بازاریابی ویدیویی

ویدیو مارکتینگ

بازاریابی ویدئو یک چیز نسبتا جدید است که آنقدر در همین مدت کوتاه محبوب شده که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.

یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجو محبوب دنیا اکنون مرجعی شده است تا افراد قبل از خرید برای مشاهده اطلاعات ویدیویی در خصوص محصول مورد نظرشان، نگاهی به آن بیاندازند.

البته یوتیوب تنها یکی از رسانه هایی است که می‌توانید از طریق آن بازاریابی ویدیویی را انجام دهید. محیط های دیگری مانند آپارات، اینستاگرام، فیسبوک ویدیو و… هستند که میتوانند برای  کمپین های بازاریابی شما مناسب باشند.

بهترین راه برای استفاده از ویدیو این است که آن را با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین های بازاریابی اجتماعی خود ادغام کنید.

باید بدانید که کمپین های ویدیویی مستقل هزینه های زیادی به بار می‌آورند و همیشه آنطور که انتظار می‌رود، نتیجه نمی‌دهند ولی زمانی که با سایر کانال های بازاریابی ادغام می‌شوند، نتیجه را چند برابر افزایش می‌دهند.

در ادامه برخی از نمونه های نحوه استفاده از بازاریابی ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد.

کانال های بازاریابی آفلاین

کانال های توصیف شده بالا مهم ترین مولفه های دیجیتال مارکتینگ هستند. راه اجرایی این کانال ها صرفا اینترنت است و برای همین هم در دسته کانال های آنلاین قرار می‌گیرند.

کانال های دیجیتال مارکتینگ آفلاین که در ادامه توضیح داده میشوند و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نکته ای که در خصوص آن‌ها مشخص است، این است که برای همه شرکت ها مناسب نیستند. برای مثال یک شرکت کوچک سرمایه برای تبلیغ در بیلبورد های تلویزونی و… را ندارد.

بازاریابی تلویزونی

بازاریابی تلویزیونی نمرده است؛ بالعکس یک کانال بازاریابی است که در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد کرد.

تبلیغات تلویزیونی در حال حاضر ۱۰۰% هدف نیست. بازاریابان در حال حاضر برای بازاریابی در این زمینه می‌توانند تنها با در دست داشتن اطلاعات محدودی، فرضیه ها را ایجاد کنند.

جا افتادن وب تلویزیون هایی مانند روبیکا به طرز چشمگیری این وضعیت را تغییر خواهد داد و از این طریق بازاریابان می‌توانند مخاطبان را بر اساس تعدادی از عوامل هدف و به صورت آگاهانه در نظر بگیرند و برای آن‌ها محتوای مناسب ایجاد کنند.

SMS مارکتینگ

بازاریابی اس ام اس هنوز یک راهکار مناسب برای ارتباط با مشتریان بالقوه است، با این حال در بین راهکار های مشابه، قدرتمندترین نیست.

گزینه های خیلی بهتری در حال حاضر وجود دارد تا پیام های شما را روی گوشی افراد و همینطور شبکه های اجتماعی آن‌ها، به گوششان برسانند.

با این حال بازاریابی پیامکی می‌تواند راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت فروشگاه محلی شما باشد.

بازاریابی رادیویی

بازاریابی رادیویی، راهکار دیگری است که می‌توانید برای اهدافتان از آن استفاده کنید. مسئله اصلی در خصوص بازاریابی رادیویی این است که شما دقیقا نمی‌دانید بر روی سرمایه گذاری تان چه اتفاقی خواهد افتاد.

زمانی که شما برای یک تبلیغ رادیویی پول می‌دهید تنها داده هایی که دریافت می‌کنید تعداد افرادی است که آن موج رادیویی را در آن ساعت گوش می‌کردند!

بازاریابی رادیویی هنوز برای کسب و کار های محلی خوب است.

بیلبورد مارکتینگ

بیلبورد مارکتینگ به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود. بیلبورد های الکترونیکی که در برخی از مکان های عمومی در دسترس هستند به عنوان یک کانال سنتی دیگر برای بازاریابی دیجیتالی شما محسوب می‌شوند.


استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک برنامه مفصل در خصوص این است که چطور می‌توانید از کانال های بازاریابی مختلف برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان استفاده کنید.

زمانی که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را طراحی می‌کنید، باید در نظر بگیرید که از کدام کانال ها قرار است استفاده کنید، چه منابعی ( افراد، پول و زمان ) برای اختصاص دادن به هر کانال دارید و قرار است به چه نتایجی برسید.

یک مسئله برجسته ای که توسط بسیاری از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و مدیران کسب و کار های کوچک ایجاد می‌شود، این است که آن‌ها سعی می‌کنند همه چیز را فورا اجرا کنند و همین باعث می‌شود که هیچ نتیجه ای نگیرند.

علاوه بر این برخی از افراد ممکن است به دلیل اینکه تخصص کافی در خصوص دیجیتال مارکتینگ ندارند، بودجه خود را در کانال هایی صرف کنند که اصلا به درد کسب و کار آن ها نمی‌خورد!

مثالی از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ

هر چند هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ کاملا منحصربفرد است و بر اساس نیازها و اهداف خاص یک کسب و کار شکل می‌گیرد، اما شما می‌توانید نمونه زیر را بخوانید تا به تان در درک اینکه چگونه همه کانال های بازاریابی می‌توانند به هدف مشترک برسند، کمک کند.

مثال: استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای شرکتی که محصولات دیجیتال می‌فروشد (دوره های آنلاین، کتاب های الکترونیکی و…)

  • مرحله ۱: وب سایت – اولین کاری که باید بکنید این است که یک وب سایت حرفه ای و بهینه برای گوشی های هوشمند ایجاد کنید. وب سایت باید متشکل از چندین صفحه (صفحات فرود و صفحات فروش) باشد تا شرکت محصولات خود را ارائه دهد.
  • مرحله ۲: سئو – مرحله بعدی این است که یک حسابرسی دقیق از وب سایت خود انجام دهید و مشخص کنید که کدام بخش ها باید برای موتور های جستجو بهینه سازی بشوند. ابتدا باید به بحث تکنیکال سئو بپردازید بعد سراغ سئو داخل سایت بروید و در نهایت روی سئو خارج سایت کار کنید.
  • مرحله ۳: بازاریابی محتوا – بر اساس تحقیق در خصوص کلید واژه ها و داده های بخش حسابرسی سئو سایت، باید یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید که شامل موارد زیر باشد:
    • چه نوع محتوایی برای سایت نیاز است؟ (متن، ویدیو و…)
    • چه زمانی برای انتشار محتوا مناسب است؟ (ایجاد یک تقویم برای انتشار محتوا)
    • چگونه می‌توانید محتوا را تبلیغ کنید؟ ( رسانه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ و…)
  • مرحله ۴: سوشیال مارکتینگ – تقریبا همه کمپین های مرتبط با سوشال مارکتینگ برای آگاهی از برند و افزایش فروش صورت می‌گیرد. شناسایی اینکه کدام شبکه های اجتماعی برای نوع کسب و کار شما مناسب است و ایجاد یک برنامه زمان بندی برای فعالیت در آن شبکه های اجتماعی از اولویت های سوشال مارکتینگ است.
  • مرحله ۵: ایمیل مارکتینگ – شروع به ایجاد یک لیست ایمیل از طریق وب سایت و شبکه های اجتماعی کنید.
    • هدف اولیه شما باید این باشد که مردم در لیست شما ثبت نام کنند، این کار را از طریق ارائه آموزش های رایگان در ایمیل می‌توانید پیش ببرید.
    • شما باید چندین مرحله را در ایمیل مارکتینگ خود جای بدهید تا مشتریان خیلی نرم از آشنایی تا تبدیل هدایت شوند.
  • مرحله ۶: تبلیغات کلیکی – به موازات فعالیت های فوق یک کمپین ادوردز را هم برای هدف قرار دادن افرادی که کلمات کلیدی مرتبط با شما را جستجو میکنند، ایجاد کنید.
  • مرحله ۷: ویدیو مارکتینگ – بخشی از مرحله ۳ این است که جستجو کنید و ببینید کدام موضوعات سایت تان برای تولید محتوای ویدیویی مناسب هستند. برای آن موضوعات ویدیو تولید کنید و ویدیو های خودتان را در یک کانال اختصاصی یوتیوب آپلود نمایید تا در هر کمپینی که شکل می‌دهید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
    • درضمن برای هر ویدیو یک پست وبلاگ در سایت تان ایجاد کنید و ویدیو را با متن مرتبطش در آن قرار دهید.
  • مرحله ۸ : موبایل مارکتینگ – در فهرست برنامه هایتان تولید یک اپلیکیشن را که کاربران بتوانند از طریق مارکت های اپلیکیشن آن را دانلود کنند، قرار دهید.
  • مرحله ۹: اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج – حتما و حتما از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا به صورت دقیق بتوانید داده های مرتبط با کسب و کارتان را همینطور داده های مرتبط با کمپین هایی که اجرا می‌کنید را بررسی کنید.
    • برای هر کمپین یک فایل اکسل ایجاد کنید و جزئیات مربوط به هزینه، تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل و… را اضافه کنید.

این مباحث فقط خلاصه ای از همه آن چیزهایی هستند که استراتژی بازاریابی دیجیتالی شما باید شامل آن‌ها شود. اگر کسب وکار کوچکی با منابع محدود دارید، طبیعی است که نمی‌توانید کل برنامه را از ابتدا اجرایی کنید.

کاری که باید انجام دهید این است که یک رویکرد گام به گام را دنبال کنید که با وب سایت شما، سئو و بازاریابی محتوا شروع می‌شود.

زمانی که برای چند ماه این فرایند را تکرار کردید، شاهد افزایش ترافیک و شروع درآمد خواهید بود و آن موقع زمانی است که می‌توانید از عناصر دیگر هم برای ارتقاء استفاده کنید.

نقش کارشناس بازاریابی دیجیتالی چیست؟

نقش یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که به خوبی و به دور از هر نقصی تعریف شده باشد. این کار او است که تصمیم بگیرد کدام کانال ها را استفاده بکند، به کجا بودجه را تخصص دهد و از چه نظمی استفاده بکند.

کارشناس دیجیتال مارکیتنگ همچنین وظیفه نظارت بر مدیران دیگر بخش ها را هم به عهده دارد تا مطمعن شود که همه به سمت یک هدف مشخص حرکت می‌کنند.

یک تیم دیجیتال مارکتینگ معمولی نقش های زیر را دارد:

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • فردی با مهارت ها و دانش مربوط به:
    • سئو
    • سوشال مارکتینگ
    • بازاریابی محتوا
    • تبلیغات کلیکی

کارشناسان سئو، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نیستند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ درک کلی از تمام کانال های دیجیتال مارکتینگ دارد و نه تنها سئو، اما اغلب کارشناسان سئو موفق، کسانی هستند که تجربه کار با سایر کانال های بازاریابی دیجیتالی را نیز دارند.

کارشناس بازاریابی محتوا

کارشناس بازاریابی محتوا مسئول ایجاد و اجرای برنامه بازاریابی محتوا است. او فردی است که تصمیم می‌گیرد چه نوع محتوایی ایجاد کند و از چه کانال هایی برای تاثیر بر آن استفاده نماید.

کارشناس سوشال مدیا

او مسئول ارتقا شرکت از طریق کانال های اجتماعی مختلف است. او با کارشناس بازاریابی محتوا ارتباط برقرار می‌کند تا محتوای مناسب را به افراد مناسب در زمان مناسب ارائه کند.

کارشناس سئو

بسته به ساختار تیم، شما هستید که باید تصمیم بگیرید که یک کارشناس سئو برای مدیریت بر بهینه سازی جستجوگرها نیاز هست و یا خیر

کارشناس تبلیغات کلیکی

یک کارشناس تبلیغات کلیکی، مسئول ایجاد کمپین های تبلیغاتی شرکت است. این کمپین ها عمدتا در گوگل، فیسبوک و بینگ شکل می‌گیرند.

گفتنی است که کارشناسان تبلیغات کلیکی می‌توانند از فیسبوک و یا گوگل برای این کار گواهی بگیرند که این گواهی می‌تواند یک اثبات صلاحیت قدرتمند برای آن‌ها محسوب بشود.

کارشناس ایمیل مارکتینگ

وظیفه کارشناس ایمیل مارکتینگ این است که داده های مرتبط با ایمیل های ارسالی را بررسی کند و با توجه به آن‌ها ساختار ایمیل های بعدی را برای بهبود و افزایش سود تغییر دهد.


اشتباهات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح “دیجیتال مارکتینگ” نسبتا جدید است و به همین دلیل برخی از مردم گاهی از آن در موارد اشتباه و نامرتبط استفاده می‌کنند.

رایج ترین تصورات غلط عبارتند از:

  • دیجیتال مارکتینگ د رمقایسه با اینترنت مارکتینگ
    • بازاریابی اینترنتی یک بخش از بازاریابی دیجیتال است و قابل مقایسه با آن نیست!
    • بازاریابی اینترنتی به روش هایی اشاره دارد که در بستر آنلاین صورت می‌گیرند. همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، اجزای اصلی بازاریابی اینترنتی عبارتند از: بازاریابی موتور های جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی وابسته و…
    • اما بازاریابی دیجیتال فراتر از اینترنت است زیرا علاوه بر این موارد شامل کانال های دیگری هم می شود.
  • دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با سوشال مدیا مارکتینگ
    • زمانی که در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارید، اساسا فعالیت های سوشال مدیا مارکتینگ را دنبال می‌کنید که بخشی از دیجیتال مارکتینگ است.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <<>> پنج ستاره

میانگین رتبه ۴.۵ / ۵. تعداد امتیازات ۷۰

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

9 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید عالی بود.
    تبریک برای چنین محتوای فوق العاده ای…
    ممکنه لطفا نسخه pdf این مقاله رو برای بنده ارسال کنید؟ ممنون میشم.

  2. سلام
    به نظرم بهتره اسمش رو جامع ترین مقاله در حوزه دیجیتال مارکتینگ نگذاریم. اما قابل تقدیر هست تلاشتون. استفاده کردم. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *