چگونه برای اینستاگرام خود یک برنامه منظم و کاربردی بنویسیم؟! (آپدیت ۲۰۲۱ همراه با یک برنامه رایگان!)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۴.۴
(۱۰۸)

مقدمه ای برای برنامه ریزی پیج اینستاگرام

وقتی شما برنامه ریزی برای پیج اینستاگرام نداشته باشید، در ساخت و انتشار محتوا بی‌نظم خواهید شد!

طبق آمار، امروزه حدود ۷۱ درصد از کسب‌وکار‌ها در یک رسانه اجتماعی خاص فعالیت می‌کنند. بعضی اینستاگرام، برخی توییتر و عده‌ای نیز تلگرام! برای رقابت با این کسب‌وکارها که همه‌شان خواهان پیروزی و برتری هستند، نیاز به یک برنامه‌ی تضمین شده و منظم دارید. ما در این مقاله، به طور اختصاصی به رسانه‌ی اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام می‌پردازیم.

از نوع و سبک محتوای مورد نیاز شما و مخاطبان‌تان خواهیم گفت تا انتخاب تم متناسب پست‌های اینستاگرام شما؛ و در ادامه به اصول محتوا نویسی در اینستاگرام و روش برنامه‌ریزی درست اشاره خواهیم کرد.


برای اینستاگرام خود از چه سبک محتوایی استفاده کنیم؟!

بعضی از افراد مسیر را تا حد زیادی درست می‌روند اما در یک بخش اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند!

درست است که ما باید برای محتوایی که قصد تولید آن را داریم، خودمان تصمیم بگیریم و طبق آن پیش برویم؛ اما آیا آن محتوا، دقیقا همان چیزی است که مخاطبان انتظار آن را دارند؟! آیا محتوای تولید شده از جانب برند ما، با سلیقه مخاطبان هم‌پوشانی دارند؟!

گذشته از این‌ها، تا چه میزان از تعاملات خود با مشتریان، تولید محتوا می‌کنید؟! ظاهرا این موضوع کمی جالب شد! ابتدا این پست از @BeatsByDre را مشاهده کنید:

برنامه ریزی برای پیج اینستاگرام

احتمالا Dr.Dre، صاحب کمپانی Beats را می‌شناسید؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، این کمپانی محتوایی را تولید کرده است که نشان دهد در ژاپن، کشوری در شرق آسیا، طرفدارهایی دارد و مردم او را می‌شناسند. البته این مقوله بیشتر با برندسازی ارتباط دارد ولی هدف از این مثال، ارائه‌ی محتواهایی از جنس مخاطب به خود مخاطب است! البته منظور این نیست که دقیقا چنین محتوایی تولید کنید؛ هدف این است که از مشتریانی استفاده کنید که تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی از محصولات و خدمات شما داشته‌اند.

کلید موفقیت شما در تولید محتوای کاربرپسند، چک کردن محتواها و نظرات مخاطبان نسبت به آن‌هاست. شما این کار را باید چندین بار در روز انجام دهید تا سلیقه و عیار مخاطبان‌تان را آرام آرام کشف کنید.

سپس اگر سلیقه مخاطبان شما با محتوای تولیدشده‌تان هم‌سو بود، که اصطلاحا باید با همان فرمان پیش بروید! اما اگر چنین نبود، می‌توانید از مخاطبان به شکل مستقیم نظرشان را بپرسید و یا افراد و برندهایی را که دنبال می‌کنند، بررسی کنید تا متوجه سلیقه آن‌ها شوید.

از طرف دیگر، روش توزیع محتوا نیز می تواند در بخش‌هایی اثربخش باشد. برای مثال، اگر شما قصد داشته باشید که روزانه ۶ محتوای وبلاگی تولید کنید، نمی‌توانید هر ۶ عدد آن‌ها را در کپشن‌های اینستاگرام بگنجانید زیرا چشم کاربران به زودی خسته خواهد شد و دیگر به شما اهمیت نخواهند داد.

اما اگر ۴ تا از آن‌ها را در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی دیگر توزیع کنید و فقط عکس‌شان را به همراه لینک در اینستاگرام خود قرار دهید، یک تیر و چند نشان زده‌اید!

یک توصیه مهم:

دکتر نورمحمدی (بنیانگذار وبمسترسلام)، در پیج آقای بازاریاب با آدرس @mrmarketer.tv نکات با ارزش زیادی را به صورت رایگان در خصوص بازاریابی در فضای وب آموزش می دهند.

به شدت توصیه داریم پیج ایشان را فالو داشته باشید و از آموزش های رایگان آن استفاده کنید. (برای فالو کردن آقای بازاریاب روی عکس زیر کلیک کنید)

آقای بازاریاب

قالب بصری اینستاگرام‌تان را انتخاب کرده‌اید؟!

اما از هرچه که بگذریم، نمی‌توان اصول زیبایی‌شناسی را نادیده گرفت؛ همینطور یک اصل ابتدایی در اینستاگرام به نام طراحی بصری وجود دارد که در ادامه به مزایای آن می‌پردازیم.

اگر به دنبال یک قالب برای اینستاگرام شخصی یا برندتان می‌گردید، این مقاله را از دست ندهید.

رعایت اصول زیبایی‌شناسی به چند دلیل عصای دست شما خواهند بود:

  1. هنگامی که یک کاربر جدید با صفحه شما روبه‌رو شود، از قالب و طراحی بصری مورد استفاده‌ی شما تاثیر می‌پذیرد؛ به این معنی که درباره شما قضاوت می‌کند که برندی بی‌نظم و کم سلیقه‌ هستید یا خلاق و شاداب و منظم!
  2. شما با داشتن یک قالب منحصر به فرد، به شکل غیرمستقیم برندسازی می‌کنید! یعنی حتی زمانی که مخاطبان‌تان یوزرنیم شما را ندیده باشند، متوجه می‌شوند که این پست‌ها متعلق به برند شماست.
  3. وقتی شما از پیش یک فونت و رنگ مشخص را برای قالب خود انتخاب کنید، دیگر نیاز به صرف زمان و انرژی اضافه برای هر پست نخواهید داشت.

برای ایجاد ثبات و پایداری در محتوای‌تان نیاز به رعایت چند شرط مهم دارید. این شروط را در ادامخ بررسی می‌کنیم:

  • شرط اول: رنگ‌ها!

خیلی از برندها از رنگ‌های بی‌ربط به رنگ برندشان بهره می‌برند که کاملا اشتباه است؛ روش اصولی این است که رنگ‌های مرتبط و نزدیک به رنگ اصلی برندتان را انتخاب کنید از آن‌ها بهره ببرید. دقت کنید که رنگ اصلی برندتان را باید طوری انتخاب کنید که اولا به دل مخاطب بنشیند و دوما در ذهن مخاطب برجسته باشد.

  • شرط دوم: فیلترها!

این نکته را از ما به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد و بی‌مورد از فیلترها می‌تواند به عکس شما آسیب بزند و از کیفیت و ارزش آن بکاهد! برای همین، اگر قصد استفاده از فیلترها را دارید، از یک یا نهایتا دو فیلتر ثابت و با درصد پایین برای هر پست‌تان استفاده کنید.

  • شرط سوم: فونت‌ها!

برای برندتان باید یک فونت ثابت و البته خوانا داشته باشید که در متون، عکس‌ها و ویدیوها مشترکا از همان یک فونت استفاده کنید و چشم کاربران را به آن عادت دهید. پیشنهاد ما به شما فونت‌های IranSans، Vazir و bYkan است.

 

برای ساماندهی اینستاگرام به چه ابزار‌هایی نیاز داریم؟!

برای این کار ما ۲ ابزار را پیشنهاد می‌کنیم:

  • تقویم محتوا:

لطفــــــا این مورد را خیلی جدی بگیرید! به‌وسیله‌ یک تقویم محتوا، شما همیشه یک جریان ثابت از محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. این باعث می‌شود که اگر در روزهایی اتفاقات خاصی یا رویدادهای خاصی رخ داد، دیگر نگران پست‌های روزانه‌تان نباشید. تولید محتوای روزانه و منظم برای کاربران اهمیت زیادی دارد زیرا می‌تواند به بازگشت کاربران قدیمی منجر شود! همچنین با انتشار پست‌های روزانه، می‌توانید نرخ تعامل ( Engagement ) پست‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و سیگنال‌های جالبی دریافت کنید.

ما برای شما یک تقویم محتوای کاربردی آماده کرده‌ایم که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید!

 

  • لندینگ پیج مخصوص:

این مورد در میان برندها و اشخاص ایرانی خیلی کم دیده می‌شود! شما در بخش Bio اینستاگرام خود، مجاز به استفاده از تنها یک لینک هستید؛ حال اگر بخواهید برای هر پستی که روزانه آپلود می‌کنید، یک لینک برای مخاطب قرار دهید، تکلیف چیست؟! قطعا تغییر دادن لینک Bio آن هم به صورت روزانه کاری غیر منطقی است.

تنها یک راه وجود دارد! اینکه یک لندینگ پیج بسازید و لینک آن را در قسمت Bio قرار دهید. حالا در این لندینگ پیج، باید لینک مقالات، درباره ما، ارتباط با ما و ورود به سایت را قرار دهید به همین پاکیزگی!

برای هر پست اینستاگرام چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟!

پس از انتخاب موضوع و طراحی قالب بصری پست، حالا نوبت به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌رسد.

برای این کار، می‌توانید یک جدول با شاخص‌های زیر طراحی کنید:

  • تاریخ انتشار
  • ساعت انتشار
  • کپشن
  • نام یا لینک عکس
  • هدف: در این باره باید مشخص کنید که هدف و مقصود شما از طراحی و انتشار آن پست چه بوده است؟! آیا قصد جمع‌کردن فالوورهای بیشتری داشته‌اید؟! یا یک اقدام به عمل خاصی( نظیر پیش‌فروش محصولات، ارسال ایمیل، عضویت رایگان و … ) را مد نظر قرار داده‌اید؟!

داشتن یک هدف مشخص و از پیش‌تعیین‌شده می‌تواند به شما کمک کند تا اولا انگیزه کافی برای ادامه کار داشته باشید و دوما منجر به افزایش کیفیت پست‌هایتان می‌شود.

اگر رغبت ساخت چنین جدولی ندارید، می‌توانید جدول زمان‌بندی وبمسترسلام را به رایگان دانلود کنید!

نکته: از این جدول حتما برای استوری‌های اینستاگرام‌تان نیز استفاده و نتایج شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید!

بسته به سیاست کاری شما، باید حداقل دو پست مفید در هفته منتشر کنید. ( البته این حداقل است ولی ما پیشنهاد می‌کنیم که برای نتیجه گرفتن، روزی یک پست در نظر بگیرید. ) دقت کنید که اگر مخاطبان شما، از محتوای شما لذت نبرند و شما با محتوای تولیدی خود، سودی به آن‌ها نرسانید، قطعا شکست خواهید خورد.

برای انتشار پست‌های خود باید روزها و ساعات خاصی را در نظر بگیرید؛ مثلا شما تصمیم می‌گیرید که شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۸ شب محتوای خود را منتشر کنید. پس باید آن را در جدول زمان‌بندی بنویسید و هر از گاهی به آن نگاهی بیندازید تا از خاطرتان نرود.

می‌توانید از برنامه‌های هشدار اتوماتیک برای به‌خاطر آوردن پست استفاده کنید. مثلا ساعت ۷:۵۰ دقیقه بعد از ظهر برنامه هشدار می‌دهد که پست‌تان را راس ساعت ۸ منتشر کنید.

 

از کپشن‌ها چگونه استفاده بهینه کنیم؟!

در نهایت، باید به کپشن‌ها که یکی دیگر از بخش‌های مهم در تولید محتوا برای اینستاگرام هستند، بپردازیم. دقت کنید که هر کپشن باید ساختاری داشته باشد که چشمان مخاطب را آزار ندهد. بنابراین، به نکات زیر توجه بفرمایید:

۱- تا جای ممکن باید حجم کپشن را کم کنید؛ زیرا مخاطبان از کپشن‌های طولانی و خسته‌کننده بیزار هستند.

۲- از استیکر‌های EMOJY مناسب برندتان استفاده کنید. اگر بلاگر هستید و با مخاطبان‌تان ارتباط نزدیکی برقرار کرده‌اید، دستتان برای استفاده از EMOJYها باز است اما اگر برای یک برند، تولید محتوا می‌کنید، باید از نمادهای خاص استفاده کنید.

۳- حتـــما از هشتگ‌ها در کپشن استفاده کنید. هشتگ‌ها شما را به جریان‌های مختلف وصل می‌کنند و باعث می‌شوند که افراد بیشتری پست شما را ببینند و نتیجتا باعث افزایش احتمال موفقیت شما بازاریابی و فروش می‌شود.

اگر دوست دارید که از قواعد هشتگ‌سازی به‌طور اصولی استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید!

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر به صفحه‌های مختلف در اینستاگرام نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که درصد زیادی از افراد برای محتوای خود، زمان‌بندی‌ها و سیاست‌های خاصی دارند که این موجب هدفمند بودن و پیشرفت صفحه‌شان می‌گردد.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را در زمینه ایجاد برنامه برای ساخت و انتشار محتوای اینستاگرام راهنمایی کنیم.

خوشحال می شویم اگر نقطه نظری در این خصوص داشتید با ما از طریق کامنت همین پست در میان بگذارید.

 

آیا برنامه ریزی برای پیج اینستاگرام سخت است؟

خیر - در واقع اگر بدانید کاربران شما چه میخواهند و انواع محتوایی که باید در پیجتان منتشر کنید را بشناسید، تعامل پیجتان به شدت بالا خواهد رفت. به شما قول می دهیم.

آیا این برنامه ریزی شامل ارسال روزانه پست است؟

در حقیقت لزومی ندارد که به صورت روزانه پست ارسال کنید. اما اینجا به صورت علمی به شما ثابت کرده ایم که ارسال تعداد پست های با کیفیت بیشتر احتمال موفقیت پیچ شما را افزایش خواهد داد.

آیا این برنامه ریزی ای که گذاشتید برای کسبوکار من مفید است؟

این یک برنامه عام است و برای همه کسبوکارها یکی است... لازم نیست نگران باشید. زیاد وقتتان را نخواهیم گرفت 🙂

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <<>> پنج ستاره

میانگین رتبه ۴.۴ / ۵. تعداد امتیازات ۱۰۸

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

11 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب به نطرتون حتما باید برای قالب های اینستا از رنگ های برنذ استفاده کرد چون برند ما رنگش مشکی و ما برگرار کننده دوره های اموزشی تخصص هستیم که انلاین و حضوری برگزار میشود و اینکه برای این دوره های رنگ سرمه ای ایده ال هستش؟

    1. فقط ترجیحا از یک الگو پیروی کنید
      رنگ سازمانی باشه بهتره البته ولی اگر میبیند نمیشه مشکلی نیست!

  2. جناب نور محمدی عزیز و گرانقدر آقا مطلب عالی بود خیلی خلاصه و پر مغز و مهمترین ویژگیش این بود که منو خسته نکرد بر خلاف سبک نگارش بسیاری از دوستان که عملا عجله و استرس و فشار در نوع و روش نگارششون مشاهده میشه.
    یک سوال هم با اجازتون ازتون بپرسم امیدوارم که جسارت نباشه، من بیست سالی هست که کار آموزش زبان در سطوح تخصصی انجام میدم انحصارا آیلتس و دکترای پزشکی و غیر پزشکی و امثالهم، چند روز پیش به اصرار دوستان یه پیج زدم با اسم خودم و شروع به بارگذاری ویدیو کردم، نظرات مختلفی رو پرسیدم و تحقیق کردم اما از اونجایی که کمی یک دنده هستم و علی الاصول باید حتما همه چیز خیلی شق و رق و منظم باشه پیشنهادات دوستان رو زیاد عملی نکردم و اصرار بر مسیر خودم دارم، بدین شکل که مثلا همه متفق النظرن که همه جور پستی بذار از زبان ولی من شخصا نظرم بر اینه که اول انحصارا رو آیلتس شروع کنم و بعد برای اینکه پیج مخاطب خاص خودش رو خواهد داشت خسته کننده هم نباشه لابلای این پستها مطالب فان و با مزه و جذاب هم قرار بدم چون در هر حال بحث آموزش زبان مطرحه ولی اینکه ابتدا به ساکن از هر دری حرف بزنم رو خیلی مخالفشم و الزاما نظرم اینه که دونه دونه گستردگی حوزه خدمات آموزشیم رو معرفی کنم. از شما صمیمانه تقاضا دارم خیلی راحت و دقیق و بر مبنای سالها تجربه و پشتوانه علمیتون راهنمایی بفرمایید.
    سپاس فراوان از توجه شما

    1. ممنون از حسن نظر جنابعالی 🙂
      دقیقا میخواید چیکار کنید؟
      مطالب فان اگر مرتبط با کارتون باشه قطعا عالی جواب میده.
      در کل پیج باید یک رویه خاصی داشته باشه و تخصصی بودنش عالیه، به نظرم رو همون آیتلس فعالیت کنید

  3. عالی بود، فقط لینک مطالعه بعضی از مقالات مرتبط در متن قرار نگرفته بود.
    مثال: اگر دوست دارید که از قواعد هشتگ‌سازی به‌طور اصولی استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *